M/S «ESVAGT FARADAY»

– vindmølle serviceskip fra Havyard Ship Technology

Esvagt A/S, Esbjerg overtok Service Operation Vessel M/S «ESVAGT FARADAY» fra Havyard Ship Technology AS den 26. mars 2015 som byggeummer 119.

Skipet er av Havyard Design & Solutions’ 832 SOV design og er søsterskip til «Esvagt Froude» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 2/2015. Skroget er bygget ved Cemre i Tyrkia med sjøsetting den 30. august 2014. Et tredje skip av samme typen skal leveres i 2016.

GIEK utstedte nylig en ny långivergaranti pålydende DKK 155,4 millioner i forbindelse med finansieringen av «ESVAGT FARADAY».

I likhet med forgjengeren skal også «ESVAGT FARADAY» arbeide for Siemens Wind Power, og da i forbindelse med Butendiek prosjektet i den nordlige tyske del av Nordsjøen – foreløpig på en 10-års kontrakt.

Havyard skipene innleder et nytt kapittel i rederiets historie og er selskapets hittil største samlede investering. ESVAGT ble etablert i 1981 og har hovedkontor i Esbjerg i Danmark. Rederiet har en flåte på 41 skip pluss tre nybygg. Mærsk konsernet er stor eier i Esvagt – visstnok med 75 prosent.

”Walk to Work”

Ett av de avanserte særtrekkene ved skipet er at vindmølleteknikerne kan gå direkte fra skip til mølle via et gyrokompenserende Ampelmann Gangway system, som er reders leveranse, som kan operere i bølgehøyder opp til ca. 2,5 meter. Skipet er utstyrt med en asymmetrisk broløsning som er ført ut over babord side nettopp for å skape fullt overblikk ved bruk av gangveisystemet.

For skipet er det også innført ny innovativ jevnstrømsteknologi hvorved fire dieselgeneratorer, hver på 1650 ekW, utgjør skipets kraftverk og forsyner fremdriftssystemet med tilstrekkelig effekt for å oppnå en fart på ca. 14,5 knop.

Skipets avanserte DP-system er utviklet med tanke på operasjon til offshore wind farms, og det høye Environmental Regularity Number (ERN) (som definerer skipets “station keeping capability”) som sikrer optimal drift selv under ekstreme vilkår.

M/S «ESVAGT FARADAY»

fører dansk flagg med Esbjerg som registreringshavn. Skipet er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, ICE-E, SPS, SF, COMF-V(2)C(2), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, DK(+), BIS. Register Information: ern(99,99,99,99).

 

Hoveddata:

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 83,70 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 71,40 m

Bredde største ………………………………………………………………………………………… 17,60 m

Dybde i riss til h.d. ……………………………………………………………………………………. 7,70 m

DW ……………………………………………………………………………………………………. ca. 3.200 t

Draft max …………………………………………………………………………………………………. 6,52 m

Dekk ………………………………………………………………………………………………………. 305 m2

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 5039

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1512

IMO …………………………………………………………………………………………………….. 9703473

Tankkapasitetene er 950 m3 brennolje, 850 m3 ferskvann og 2500 m3 vannballast.

Maskineri

Kraftsystemet er basert på DC-teknologi fra Siemens. Fremdriftsmaskineriet består av 4 x Caterpillar dieselmotorer av type 3516C-HD hver med ytelse 1771 kW, levert av Pon Power, og 2 x Steerprop fremdriftspropeller type SP 25 CRP hver på 1600 kW m/Siemens el. motorer. De fire generatorene er av Siemens fabrikat, hver på 1834 kVA.

Havyard Power & Systems har levert IAS og konsoller, og fra Siemens kommer blant annet fjernkontrollsystem, PMS og hovedtavler inkludert Blue Drive.

Thrusterutrustningen er fra Brunvoll med to av type FU93 og en azimuth type AR63LNC1650, alle med ytelse på 880 kW. Nødaggregatet er av Volvo Penta fabrikat type D13, levert av J. Weiberg Gulliksen.

DESMI har en omfattende leveranse av sentrifugalpumper m.m. Øvrige leverandører er bl.a. Grundfos og Vest Jet. Alfa Laval har levert separatorer, mens C.C. Jensen har supplert filter separator. Kompressorer kommer fra Sperre og Tamrotor (arb.luft).

Ventilasjonsanlegget er en Novenco leveranse, og Teknotherm har levert proviant kuldemaskineri og evaporator. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro og flowmeter fra AM Instrumentering. Heat recovery plate heat-exchanger er av SPX Flow Technology fabrikat, levert av Pon Power Scandinavia. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

Ing. Per Gjerdrum er leverandør av det aktive rulledempingssystemet, og Ballast Water Treatment systemet er fra MMC Green Technology. Komplett verkstedsutrustning er levert av Tingstad, Ålesund. Ahlsell Norge har levert ventiler, og boxkjølere for hovedgeneratorene er fremskaffet av Pon Power. Eksosanlegg er fra Pipecon, filtre kommer fra danske Greenoil, levert av Ditech samt fra Mahle. Brannsikkerheten på skipet ivaretas av et slukkingssystem fra Danfoss Semco og alarmanlegg fra Honeywell Life Safety System, levert av Consilium Norway.

Dekk

Det ovenfor nevnte ”Walk to Work” gangveisystemet suppleres med Safe Transfer Boats (STB), utviklet av ESVAGT. Fartøyet er utstyrt med en åpen STB 7B med 2-manns besetning og plass til tre teknikere, samt en større lukket STB 12A med plass til åtte teknikere pluss ett tonn gods. Skipet har også en FRB ombord.

ABAS Lifting har levert fire kraner til fartøyet. Vinsjutrustingen kommer fra Adria Winch Norway og består av 2 stk. ankervinsjer for 46 mm K3 kjetting, 2 stk. kjettingstoppere, 2 stk. fortøyningsvinsjer, 2 stk. capstaner 10 T og 1 stk. tuggervinsj 10 T. Gurskøy har stått for to gangveier, mens ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Hesselberg Truck har supplert en cargo lift på 1000 kg, og Red Rock har levert tre daviter til nybygget. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Lanterner og tyfon er Tranberg leveranser.

Nybygget er oppmalt med Hempel malingssystemer, og MPE Cathodic har levert Impressed Current Cathodic Protection og Impressed Current Antifouling protection, samt boxkjølere som er av Nederlandse Radiateuren fabrikat.

I redningsutstyret ombord inngår også 6 x 35 personers redningflåter fra Viking, levert av Mare Safety.

Innredning

Fartøyet er arrangert med 60 enkeltlugarer til 40 teknikere og 20 besetningsmedlemmer. Forholdene for de som har sitt virke ombord er svært godt tilrettelagt med blant annet fitness utstyr, kino, messe og møtelokaler. Verkstedsfasilitetene er på hele 450 m2 og har lager for seks 20 fots containere til reservedeler.

Maritime Montering har hatt innredningsoppdraget og har også levert møbler og byssseutstyr. Atlas Incinerator har levert incinerator, og compactor er fra Best Fishing Gear, type Enviro X-press. Toalettsystemet er en Jets leveranse. CCTV er fra Vicon Norway, og intercom-anlegget er levert Zenitel.

Elektronikk

Havyard Power & Systems har levert elektroengineering, automasjons- og alarmanlegg og Havyard ConceptBridge. BNWAS er type Le Guardian 225 fra SM Electrics.

Det elektroniske navigasjonsutstyret omfatter Raytheon Anschütz S-Band og X-band radar, Raytheon Anschütz St. 22 gyrokompass, Raytheon Anschütz Nautopilot 5500, Raytheon Anschütz Ecdis, Saab DGPS, Saab R5 AIS, Skipper GDS101 ekkolodd, Skipper DL850 speedlog, Danalec VDR og C & P magnetisk kompass.

Blant kommunikasjonsutstyret inngår Sailor 6300 MF/HF radiostasjon, Sailor 6006 Inmarsat-C m/SSAS, Sailor 6222 VHF, Joton TR-20 VHF, Sailor 6248 VHF, 5 x Motorola GM360 UHF, 6 x Motorola DP4401 ATEX, ICOM VHF, Furuno NX-700 navtex, Furuno FAX-30 værfax, Jotron SART-20 radar transponders og Jotron Epirb. Comrod har levert antenner.

DP-anlegget type K-Pos DP-22 er levert av Kongsberg Maritime.

Havyard Ship Technology skal levere “Smaragd” som bnr. 121 i juli, Fafnirs Havyard 833 WE ICE PSV (bnr. 126) i juni, bnr. 122 til Femco, Russland i september og bnr. 124, en brønnbåt, til NFT i november. Det tredje Esvagt skipet skal leveres i september 2016 skal inn i en kontrakt for Dudgeon vindmøllepark som er operert av Statoil. To Havyard 843 Ice nybygg skal leveres til Femco i 4. kvartal 2016. Verftet har her et forbehold når det gjelder skip nr. 2.