M/S «ESVAGT CHAMPION»

Søsterskipet
Leveringene av nybygg fra ASL Shipyard i Singapore av typen Emergency Response Rescue Vessel fortsetter med byggenummer 816, M/S «ESVAGT CHAMPION», som var nummer-3 i rekken og ble overtatt av Esvagt AS, Esbjerg 12. oktober 2007. Fartøyet har redningskapasitet for 300 overlevende.

M/S «ESVAGT CHAMPION»
Nybygget har klasse i Lloyd’s Register og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 45,80 m
Bredde største 11,50 m
Draft 4,60 m
Dwt ca. 1.495
GT ca. 850
IMO nr. 9378515
Tankene har kapasitet for 200 m3 brennolje og 95 m3 ferskvann.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftsmaskineri som utgjøres av fem Cummins 6KTA-19-D dieselmotorer hver på 460 kW og to azimuth propeller type HRP hver på 715 kW, levert av West Marine. YIT har levert generatorene og den elektriske delen av utstyret. Utgangspunktet er at et standby skip ligger stille en stor del av tiden. Med systemet ombord kan man gå ned til kun en dieselgenerator med dertil lavere effektforbruk og bedre drivstofføkonomi. YIT har levert en frekvensomformer etter Active Front End prinsippet som sikrer trinnløs hastighetsstyring av azimuth motorene.
West Marine har også levert to tunnel thrustere type HRP 4008 TT, hver på 459 kW. Nødaggregatet er også av Cummins fabrikat type 6CTA8. Skipets fart er ca. 12 knop.
Pumpeleveransen kommer fra Azcue, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Carlyle har levert ventilasjonsanlegget, og vifter kommer fra Hison. CO2 brannslukningsanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions, type Gloria, og alarmsystemet er type Fireguard Delta OP.

Dekk/innredning
Redningsutstyret omfatter 6 x 25 personers Viking redningsflåter, Norsafe livbåt og Esvagt Rescue craft. Esvagt har utviklet en Fast Rescue Craft for å kunne foreta skifte av mannskap til havs i all slags vær. Hydramarine har levert to daviter.
Vindusleveransen er type Jackq. Kran er type HS Marine AK 50, komplettert av anker- og tuggervinsj. Tow hook er Mampaey DCX 18/25.
Nybygget er oppmalt med Sigma malingssystemer. Hamworthy har levert sewage behandlingsanlegg, og noe elektrisk utstyr er levert av Lighting Partner.

Elektronikk
Lyngsø Marine har levert automasjonssystemet for overvåkning av maskineri og bro. Northrop Grumman Sperry Marine har forestått leveransen av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til nybygget. Her inngår X-band E-Arpa 251/5/mv Bridgemaster radar og S-band E ATA Bridgemaster radar, Sperry ESS 100 ekkolodd, Sperry Navigat X Mk 1 gyrokompass, Sperry Navi V/HSC-g og Navi NT 921 G autopilot, Taiyo direction finder, Transas Ecdis, Saab R4 AIS, MX 420 DGPS, MX 521 B DGPS og VSAT fra Seatel. Radiostasjon er Sperry zone A2 GMDSS.

DEL