M/S «EIRIK»

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg overleverte M/S «EIRIK» til Trond Sangolt, Skogsvåg 11.april 2008 som byggenummer 192-4006. Fartøyet er en Selfa Kystsjark 40’.

Rederen skal bruke nybygget til fiske hovedsakelig til garn- og makrelldrift, og båten erstatter en 34’ speedsjark som ble omsatt gjennom Selfas Bytt-til-nytt ordning. Det betyr at eieren har valgt å gå fra hurtiggående til tradisjonell sjark, og sikkerheten er hovedbegrunnelsen for den beslutningen.
Driftsgrunnlaget for skifte til større båt var basert på to sammenslåtte kvoter. Men etter at båten var bestilt, ble rammebetingelsene forandret med kvotereduksjoner med tilbakevirkende kraft og nye størrelsesgrupper i makrellfisket. Det har ført til at Sangolt får 12 tonn mindre enn det som i utgangspunktet var tilfellet. Etter rederens mening rimer det dårlig med myndighetenes satsing på kystflåten.
M/S «EIRIK» er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy 6-15 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske og Bankfiske 1.

Båten har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 12,19 m
Bredde 4,06 m
Lasterom 18 m3
Fiskeri-nr. H-12-S
Dieselkap. 1600 l

Dekk
Dekkslengde på styrbord side er 7 meter, og akterdekkarealet er på 26 m2. Romluken i aluminium gjør det mulig å laste/losse 18 containers fra det 18m3 store vanntette lasterommet. Båten er utstyrt med 500 kilo bomvinsj, og Lorentzen Hydr. og Mek. Verksted har levert hydraulikkanlegg.
Garnhaler og garngreieapparat med arm er levert av Smådal Mek Verksted. Det er montert Selfa-Kontroll Ballastanlegg ombord. Tre tanker på 3.800 liter kan trimme båten styrbord/babord, forover/akterover og i totalvekt.
Lasterommet har vanntett midtskott slik at fartøyet har godkjent stabilitet i forbindelse med bulkføring i makrellfisket.
Lyskaster er type Seematz WH 351 på 500, og Erling Haug AS har levert redningsutstyr til sjarken.

Innredning
Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og på toalett. Anlegget gir et helsevennlig, tørt og varmt inneklima. Det er også montert defrosteranlegg.
Messe på dekk er innredet for fire personer. Førerposisjonen på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystickstyring og god sikt. Styremaskin er fra Sleipner Motor. Det er separate defrosterdyser på frontvinduer, førerplass og i lugar.
Pantry er utstyrt med en Dickinson Bristol oljeovn, vask, kjøleskap og god skapplass. Forut i lugaren er det to faste køyer, og på styrbord side er toalettrom og dusj. Steinar Eik Jensen AS har laget all innredning i eik. Et 24V el-anlegg er montert av verftet.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Deere dieselmotor som utvikler 175 hk v/2600 o/min, og som driver et Nogva vripropellanlegg med diameter 105 cm via et Nogva HC-168 gear med akselbrems og PTO. Båtens marsjfart er ca. 8,5 knop med et dieselforbruk på 18 liter/time. Max. fart ca. 11 knop.
Sjarken er utstyrt med Sleipner sidepropell type SP220 montert forut. Denne kan opereres trinnløst og kan styres både innenfra og på dekk. Brannvarslingsanlegget er type Autronica BX07.

Elektronikk
Brovaktalarm er fra Matre Instruments. Det elektroniske utstyret er levert av verftet og omfatter Simrad CX-44 radar, Simrad EQ-44 ekkolodd, Simrad AP 35 autopilot og Simrad VHF.

Selfa Arctic Rødskjær AS leverte bnr. 212-3507 til Stødig Lødningen i april, bnr. 215-3507 til Oddvar Haugen i mai og bnr. 219-3507 til Kjell Salthella i juni – alle presentert annet sted i dette nr.

DEL