M/S «EDITH MÆRSK»

Det er enorme dimensjoner over Lindø-verftets byggnummer 209, «EDITH MÆRSK», her fotografert ved verftets utrustningskai.
A.P. Møller – Mærsk A/S overtok M/S «EDITH MÆRSK» med byggenummer L 209 fra Odense Staalskibsværft som det syvende skipet i E-serien 14. november. Skipet ble døpt lørdag 3. november av gudmor fru Kirsten Mærsk Mc-Kinney Olufsen. Nybygget føres av kaptein Kristian Søvang, og John Helweg Christensen er maskinsjef. Hjemstedshavn er Roskilde.

Odense Staalskibsværft er en del av A.P. Møller-gruppen, med rederiet som en kjernevirksomhet. De cirka 200 danske rederiene, med A.P. Møller-Mærsk som det ubestridt største, utgjør sammen med offshore, verft og utstyrsleverandører fundamentet i Det Blå Danmark, som også teller en lang rekke relaterte maritime erverv og institusjoner. Danmark regner seg som ledende innenfor containerfart, produkttankfart, kjøleskipsfart, offshore og er aktiv i alle andre deler av internasjonal skipsfart. Det opplyses at den danske handelsflåten er den yngste i verden – med omkring syv års gjennomsnittlig alder på skipene.

Maersk Line
Maersk Line opererer en flåte på over 500 containerskip og 1,7 millioner teu med egne terminaler, trucks og tog. Offisielt er «Edith Mærsk»s containerkapasitet 11.000 teu, men mange tror at det reelle tallet er større, og det snakkes åpent om opp til 14.000 teu. Hemmelighold har alltid vært en del av A.P. Møllers image. Her gies det ikke ut informasjon i utide!
Et spørsmål som har dukket opp i den senere tid, er om E-typen kommer gjennom Panamakanalen etter utvidelsen, der arbeidet ble påbegynt i september. Ifølge planlagt maksimum tillatt bredde viser det seg at E-typen faktisk er litt for bred. Så er det noen år til den nye kanalen er ferdigstilt – det snakkes om 2014/2015.

M/S «EDITH MÆRSK»
Hoveddata:

Lengde o.a. 398,00 m
Lengde b.p.p 6376,00 m
Bredde 56,40 m
Container kapasitet ca. 11.000 teu
Reefer cont. ca. 1000 feu
Dwt ca. 156.907
Draft 15,50 m
GT ca. 170.794
IMO nr. 9321536

Maskineri
Skipets hovedmaskineri består av en 14-cylinder Wärtsilä RT-flex 96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 110.000 bhp (80.080 kW) v/102 rpm. For å øke hastigheten på propellakslingen er det installert to Siemens elektromotorer. Servicefart er ca. 22 knop.
Skipene i denne serien setter nye standarder innenfor miljø og sikkerhet. Det er benyttet miljøvennlig silikon maling under vannlinjen, noe som reduserer vannmotstanden og dermed reduseres bunkersforbruket med ca. 1200 tonn per år.
Skipets hjelpemaskineri består av fem MaK 9M32 generatoranlegg på totalt 20.700 kW som blant annet leverer strøm til de mange reefercontainerne.
Skipet er utstyrt med 2×2 thrustere av Kamewa Ulstein fabrikat som er påkoblet Siemens elektromotorer. Skipet har også Gyrofin stabilisatorer fra Northrop Grumman Sperry Marine.
Et waste heat recovery system fra Peter Brotherhood er installert for å kunne optimere bruken av produsert energi. Dette medfører mindre miljøutslipp.
Hele 8000 datasignaler i maskinrommet og lasterommene blir kontinuerlig overvåket av et integrert computersystem fra ABB. Senteret for systemet befinner seg i maskinkontrollrommet.

Dekk/innredning
Skipet kan seile med 13-personers mannskap, men det er arrangert med 30 køyplasser ombord. Her er det man kan forvente i form av en stor duty-messe, dagrom, mosjonsrom samt computer-kafé.
En chilled water unit benyttes til air-condition overalt ombord, og man unngår da å benytte freon. Systemet har et sentralt prosessanlegg.
Rauma Brattvaag har hatt dekksmaskinerileveranser, og surringsplattformer er fra MacGregor. Redningsutstyret omfatter to 38-personers livbåter, seks redningsflåter og en MOB-båt.

Automasjon/elektronikk
Skipsautomasjonssystemet for styring og overvåkning av skipets hovedmotor er levert av Lyngsø Marine, og nybygget er utstyrt med Northrop Grumman Sperry Marines integrerte navigasjons- og kommunikasjonssystem.

EDITH_MaeRSK2_436656158.jpg
Fra dåpsseremonien; Fra venstre ser vi adm.dir.Finn Buus Nielsen ved Odense Staalskibsværft, adm.dir. og partner i A.P Møller-Mærsk, Jens Søderberg, gudmoren Kirsten Mærsk Mc-Kinney Olufsen, kaptein Kristian Søvang og maskinsjef John Helweg Christensen.

Det er tidligere blitt opplyst at denne serien er på åtte skip med siste levering i januar 2008.

DEL