M/S «EDDA FLORA»

Karmsund Maritime Service AS, Kopervik overleverte offshore fartøyet M/S «EDDA FLORA» som byggenummer 29 til Østensjø Rederi AS, Haugesund 20. juni. Nybygget er av ST-254-CD design og har kostet ca. NOK 375 millioner. Ordren var da den ble inngått den største i verftets historie. Den gangen het det seg at levering skulle skje i desember 2007.

I likhet med «Edda Fauna» som ble bygget ved Aker Yards AS, Brattvaag skal også «EDDA FLORA» på langsiktig kontrakt til DeepOcean, som igjen har kontrakt med StatoilHydro. Det var således 8-års avtalen med DeepOcean som la grunnlaget for kontraheringen i februar 2006.
DeepOceans kontrakt med statsoljeselskapet ble gjort i februar i år med et Letter of Intent “for delivery of Subsea IMR Services”. Kontrakten går frem til desember 2011 med opsjoner for ytterligere tre år. Her skal det utføres inspeksjons- og ROV-tjenester, fjernstyrte løfteoperasjoner på havbunnen og lett konstruksjonsarbeid. Kontraktsverdien var på over NOK 800 millioner for den faste perioden.

«Edda Flora» er utstyrt med DeepOcean eget utstyr, inkludert to Work class ROVs, en Observation class ROV og et modul håndteringstårn for subsea løfteoperasjoner. DeepOcean ble grunnlagt i 1999 med satsing på høykvalitets IMR, construction support & subsea intervention services. (Se også egen artikkel “DeepOceans ROV utstyr”).
Selskapet kontroller en flåte på 14 DP fartøyer utstyrt med launch/recovery utstyr for tøffe værforhold. Selskapet har også en stor ROV flåte. DeepOcean utfører oppdrag i Nordsjøen, Middelhavet, Midt-Østen, Sør-øst Asia og Mexico Gulfen.

M/S «EDDA FLORA» har klasse i DNV ✠1A1, SF, Comfort-C(3)-V(3), HELDK-SH, E0, Dynpos AUTR, CLEAN DESIGN, ICE-C, PMS, ISM, DK(+), DE-ICE og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 95,00 m
Lengde b.p.p. 82,20 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss til h.dk 9,80 m
Dwt ca. 4.900
Draft design 8,00 m
Lastedekk ca. 750 m2
Dekk kap. ca. 1900 t
GT 6430
IMO 9386380

Tankkapasitetene er 1100 m3 marine gas oil, 1050 m3 ferskvann og 2835 m3 vannballast.

Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftssystem er levert av Wärtsilä bestående av 5 x CAT 3516 C dieselmotorer, hver med ytelse 2200 kW, 5 x AVK generatorer og 2 x Voith propellanlegg hver på 3600 kW. Hjelpemotor er også CAT type 3508 på 920 kW med AVK generator, og nødaggregatet består av CAT/Leroy Somer generatorsett på 160 kW. Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Brunvoll baugthrustere og en azimuth thruster.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, ventilasjonsanlegget er fra Novenco der BIS har utført monteringsarbeid i tillegg til tynnplate isolering, og kulde proviantanlegget kommer fra Teknotherm. Alfa Laval og RWO har levert separatorer, kompressorer er fra Sperre og Ing. Per Gjerdrum har levert pumper. Skarveland har forestått sanitæranlegget, og tankmålingsutstyr er fra Xtronic, mens Pyro har levert kjeler. Enwa har levert omvendt osmosesystem for ferskvannsproduksjon, flowmeter er fra AM Instrumentering og G-ventiler er fra Brødr. Dahl.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt blant annet med et inergen anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Dekk
Helidekk er bygget integrert, hvor Marine Aluminium har levert skumanlegg og også forestått landganger og fallrep. TTS Ships Equipment har levert ROV hangar.
Hydramarine har levert en 50 tonns kran, og dekksmaskineri er av Aker Brattvaag Winch fabrikat. Eide Marine Tech har stått for ankerutrustning til fartøyet, vinduer er fra Bohamet og vindusviskere fra O.S. Solhaug. IMS har forsynt skipet med vanntette skyvedører, mens Libra Plast har levert utvendige dører. Fendere kommer fra FencoNor.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og Dimo har forestått for cathodic protection.
Redningsutstyret omfatter 6 x 25 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety i davit fra TTS Marine.

Innredning/diverse
M/S «EDDA FLORA» er arrangert mer lugarkapasitet for 70 personer, der de fleste får enkeltlugarer. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene også, Jets har levert toalettsystemet, incinerator er fra Teamtec og avfallspresse fra Global Enviro. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, Vassnes MB Consultants har vært el.teknisk konsulent og de elektriske arbeidene er utført av Asator.
Alarmsystemet for maskineriet er levert av Wärtsilä, DP-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse og Vico har levert den elektroniske utrustningen til nybygget.

Karmsund Maritime Services skal levere bnr. 32 til Simon Møkster Shipping i juni (for øvrig presentert annet sted i dette nr.), bnr. 30 og 31 av type VS 490 til Solstad Offshore i desember 2008 og mai 2009. Bnr. 33 og 34 er kontrahert av Ezra Holdings Ltd. med levering 2010.

DEL