M/S «EDDA FAUNA»

Østensjø Rederi AS, Haugesund v/West Supply II KS har fått overlevert byggenummer 117 fra Aker Yards AS, Brattvaag. M/S «EDDA FAUNA» ble døpt 12. januar 2008 av fru Unni Margrethe Nestaas, gift med Johannes Østensjø, og overleveringen til rederiet fant sted den 22 februar. Nybygget med lengde på vel 108 meter er av ST-255 L design er utviklet av Skipsteknisk i samarbeid med rederiet. Skroget er bygget ved Aker Yards Tulcea.

Skipet beskrives som Inspection, Maintenance & Repair Vessel og er spesielt utviklet med tanke på operasjon i nord-områdene med vekt på manøvreringsegenskaper og evne til å opprettholde posisjonen. Oppgavene som kan utføres, beskrives som ROT operasjoner der modult handling system benyttes, inspeksjon og ROV operasjoner, lett konstruksarbeid og RFO operasjoner.
Skipet har LARS (launch & recovery) handling system OBS-ROV og WORK- ROV, er utstyrt med tre moon pools for modulhåndtering og ROV og har De-Ice notasjon med lukkede livbåter, baug område og hangar område.

Kontraktsprisen ble i sin tid oppgitt til ca. NOK 480 millioner, og leveringstidspunktet var da planlagt for sommeren 2007. Bakgrunnen for kontraheringen var en 5-års avtale (+ opsjoner) som Østensjø Rederi gjorde med DeepOcean for oppdrag under sistnevntes langsiktige avtale med Statoil (nå StatoilHydro).
M/S «EDDA FAUNA» har klasse i DNV ✠1A1, ICE-C, E0 SF, DynPos AUTR CLEAN, COMF-c(3)-v(3), LFL*, Dk(+), Hl(2.8), HELDK-SH, NAUT OSV (A), DE-ICE og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 108,70 m
Lengde b.p.p. 96,00 m
Bredde største 23,00 m
Dybde i riss til h.dk 9,60 m
Dwt ca. 6.200
Draft design 6,50 m
Lastedekk ca. 650 m2
GT 9464
IMO 9368948

Tankkapasitetene er 1650 m3 brennolje, 1250 m3 ferskvann, 2920 m3 vannballast og 480 m3 brine.

Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftssystem består av 6 x CAT 3516 C dieselmotorer, hver med ytelse 2230 bkW v/180 o/min, 6 x AVK generatorer hver på 2000 ekW og to Azipull AZP 120 Ulstein Aquamaster propellanlegg med vingediameter 3200 mm. Alconza har levert el. motorer hver på 3500 kW. Service speed er ca. 15 knop og max. speed ca. 16,3 knop.
Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Kamewa Ulstein TT2400 baugthrustere hver på 1500 kW og en UL2001FP, også den på 1500 kW.
Skipet har en CAT 3508 TA hjelpemotor på 968 bkW, og nødaggregatet er en CAT C9 motor på 189 vkW.
Ing. Per Gjerdrum har levert en PG-Wepuko triplet 212 Scale Squeeze system til nybygget, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval og RWO. Pyro har levert kjeler, og proviant kjølemaskineri er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Novenco. Enwa har levert omvendt osmosesystem for ferskvannsproduksjon.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med et skumslukkeanlegg fra Unitor, et vanntåkeanlegg fra Autronica Fire & Security og et inergen brannslukkesystem fra Zenith Elektro. Florø Mekaniske Verksted har utført rørlegging i forbindelse med brannslukkesystem.
Brødrene Dahl har levert ventiler, rør og rørdeler, og rørsystemer er leveranser fra Tomrefjord Rør og Montering og fra West Industri & Skipssrevice. AM Instrumentering har levert flowmeter og tanksensorer, og vedlikeholdssystem er fra Tero Marine. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Dekk
Helidekk for Sikorsky S-92 størrelse er levert av Marine Aluminium, og moon pool måler 7,2 x 7,2 m. Det er to ROV systemer for WROV og et for OBS ROV.
Hydramarine kranen har kapasitet på 100 tonn, og Aukra Maritime har levert 7 dekkskraner. TTS Ships Equipment har supplert porter, mens De-ice belegg er fra Offshore & Industriprodukt. Holen har levert landganger, og dekksmaskineri er utstyr levert av Aker Yards Electro. Eide Marine Tech har stått for ankerutrustning til fartøyet, vinduer er fra Bohamet og vindusviskere er type Wynn. IMS har forsynt skipet med vanntette skyvedører, mens Libra Plast har levert utvendige dører.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og arbeidet er utført av Vest Sandblåsing. Norselight har supplert lyskastere. Ruukki har levert stålmaterialer, og canvas/presseninger er fra Pla-Ny.
Redningsutstyret omfatter to livbåter fra Eide Marine Tech à 90 personer, redningsflåter fra Brude Safety og MOB-båt fra Mare Safety i davit fra Hydramarine.

Innredning
M/S «EDDA FAUNA» er arrangert mer lugarkapasitet for 90 personer fordelt på 65 lugarer, og i tillegg kommer hospital. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior med møbler fra VAD AS. Schindler Stahl Heiser har levert heis, og Mare Safety har levert bysseutstyr, Miele har supplert vaskeriutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og incinerator er en TeamTec leveranse. Styrehusstoler er fra NorSap. De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro som også har levert hovedtavle.

Elektronikk
Emil Langva AS har levert og montert det elektroniske utstyret som består av SAM Electronics Integrated Navigation system NACOS 35-5 bestående av Trackpilot 1100, 1100 kartpilot, 1100 radarpilot og kartradar, SAM Electronics Track keeping function radar 1100/Conning 1100, ARPA radar AIS funksjon, ECDIS Conning funksjon, DEBEG VDR DEBEG 4300 reisedataregistrator, SATLOG DEBEG 4112/4124, DEBEG 4630 ekkolodd, SAB GPS/DGPS R4, DEBEG automatisk identifikasjonssystem DEBEG 3400, Anschütz St. 22 Gyro, Anschütz repeater, Anschütz/Bearing Sight-thread type, Anschütz Pilotstar D autopilot, Anschütz NautoAlarm Universal Signal Unit, Anschütz magnetisk sonde, Sailor CO4693B radiokonsoll A3, Sailor MF/HF HC4500B 150 W sender, Sailor PCH4652 batterilader, ICS NAV-7 Navtex mottaker, Jotron Tron SART radartransponder, Sailor SP 3300 bærbar VHF GMDSS, Sailor TT-3000 MINI-C GMDSS tranceiver, Beskjedterminal TT-3606E, OKI HI1252B Microlineprinter Sailor IRIDIUM SC 2400 SSAS 24DC, Sailor RT 5022 Simplex VHF og VHF DSC, Sailor AP-4365 alarmpanel, Sailor TT-3042C Remote Alarm/distress box, Motorola GM-360 UHF stasjonære radioer, Motorola GP-340 ATEX bærbare UHF, Ericsson GSM G36E mobil, Canon FAX-L390 telefaks, helicopter TS-20B Beacon, ICOM HELIVHF IC-A110EUR stasjonær sambandsradio, ICOM A6 bærbare sambandsradioer.
Kongsberg Maritime har levert DPII systemet, og Nordea har vært involvert i finansieringen for nybygget.

Aker Yards AS, Brattvaag skal levere bnr.129 i juni, og i mars starter leveringene av skip i serien på åtte anchorhandlere som A.P. Møller – Mærsk A/S har bestilt, og som strekker seg frem til juni 2009. I tillegg kommer to opsjoner under kontrakten som skal leveres i 3. og 4. kvartal 2009.

DEL