M/S «E.R. STAVANGER»

Foto:Harald M Valderhaug
Nordcapital Holding GmbH & Cie. KG, Hamburg har overtatt nok et nybygg fra Aker Yards AS, Aukra med leveringen av M/S «E.R. STAVANGER» som byggenummer 130 den 11. september 2008. Også dette fartøyet er av UT 755 LN design.

Det hersker ingen tvil om at kontrakten som ble inngått i april 2006 må anses som vellykket for rederiet. Stykkprisen var den gangen NOK 145 millioner for orden på fire skip med opsjon på ytterligere fire skip. I fjor høst ble to av kontraktene videresolgt til Rem Offshore, og da var prisen kommet opp i NOK 200 millioner per skip.
Nordcapital har rederiet E.R. Schiffahrt, og derav E.R. benevnelsen som følger mange av skipsnavnene. Nordcapital har vært meget aktive med opprettelsen av shipping fond for private og institusjonelle investorer. P.t. har selskapet ca. 30 nybygg i bestilling, inkludert 4/5 PSV skip som skal leveres fra Aker Yards. Rederiet har plassert en ordre for 8 AHTS skip i Sør-Korea og har også en serie 180.000 dwt bulk carriers i bestilling i samme land.
M/S «E.R. STAVANGER» er klasset i DNV ✠1A1, Fire Fighter I, SF, DG-P, E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN DK(+) HL(2.8) TMON. Søsterskipet «E.R. Aalesund» som ble levert i juni, fører Liberia flagg.
Hoveddata:

Lengde o.a. 73,60 m
Lengde b.p.p. 68,30 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss 7,00 m
Dwt ca. 3.240
Draft design 5,00 m
Dekksareal 680 m2
Dekkslast ca. 1.600 t
IMO nr 9395434

Tankkapasitetene er 990 m3 brennolje, 830 m3 ferskvann, 1350 m3 ballast/drillwater, 390 m3 brine, 990 m3 liquid mud, 210 m3 base oil og 320 m3 dry bulk.

Maskineri
Fremdriften besørges av to MaK 6M25 dieselmotorer, hver med ytelse 1980 kW som er koblet til Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 600 AGSC-KP50L med oversetning 4,6:1.
Skipet er utstyrt med fire Kamewa Ulstein thrustere, to av type TT 1850 og to av type TT 1650, alle på 590 kW, og styremaskineri er type Tenfjord og ror type High lift.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI12 62M motorer hver på 285 kW med Stamford generatorer, samt av to Stamford akselgeneratorer. Nødaggregatet består av en Nogva Deere motor på 52,5 kW med Stamford generator.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, Novenco har hatt leveranser i forbindelse med air-condition anlegget og Pyro har forestått kjelutrustning.
Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering, og CO2 brannslukkingsanlegget i maskinrommet er levert av Unitor.

Dekk/innredning
Rolls-Royce Marine leveransene til nybygget omfatter også cementanlegget og Rauma Brattvaag dekksmaskineri bestående blant annet av 2 capstans på 8 tonn, 2 tugger vinsjer på 10 tonn og ankerspill. Odim ABAS har levert en 3t/16m dekkskran, og vanntette skyvedører kommer fra IMS.
Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og overflatearbeidet er utført av PCS AS. Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter og Fassmer MOB-båt.
Innredningen er arrangert for en besetning på 12 personer, og Maritime Montering har vært ansvarlig for innredningen. Beha bysseutstyr er levert av Mare Safety, og Jets Vacuum har hatt leveransen av toalettsystemet.
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Aker Yards Electro, og den elektroniske broutrustningen er levert av Oddstøl Elektronikk

Aker Yards AS, Aukra skal levere ytterligere fire nybygg til samme rederi, bnr. 131 i oktober, bnr. 132 i november, bnr. 708 i januar og bnr. 709 i mars.

DEL