M/S «E.R. AALESUND»

Foto:Harald M Valderhaug
Tyske Nordcapital Holding GmbH & Cie. KG, Hamburg overtok UT 755 LN designet M/S «E.R. AALESUND» fra Aker Yards AS, Aukra 6. juni 2008 som verftets byggenummer 129.

Plasseringen av ordren ved Aker Yards går tilbake til april 2006 da fire skip av denne typen ble bestilt for totalt cirka NOK 580 millioner, altså NOK 145 millioner per skip – en svært gunstig pris på dagens marked. Nordcapital fikk også med seg opsjon på ytterligere 4 skip (antageligvis til nær samme pris). Opsjonen/e skulle erklæres i midten av mai samme år.
I fjor høst ble to av kontraktene videresolgt til Rem Offshore, og nå var prisen kommet opp i NOK 200 millioner per skip.
Nordcapital har rederiet E.R. Schiffahrt, og derav E.R. benevnelsen som følger mange av skipsnavnene. Nordcapital har vært meget aktive med opprettelsen av shipping fond for private og institusjonelle investorer, og som andre tyske KG fond er også Nordcapital svært aktive innen container shipping.

M/S «E.R. AALESUND» hoveddata:

Lengde o.a. 73,60 m
Lengde b.p.p. 68,30 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss 7,00 m
Dwt ca. 3.240
Draft design 5,00 m
Dekksareal 680 m2
Dekkslast ca. 1.600 t
IMO nr 9395422

Tankkapasitetene er 990 m3 brennolje, 830 m3 ferskvann, 1350 m3 ballast/drillwater, 390 m3 brine, 990 m3 liquid mud og 210 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er 320 m3.

Maskineri
Skipet har to MaK 6M25 hovedmotorer, hver med ytelse 1980 kW, som er koblet til Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 600 AGSC-KP50L med oversetning 4,6:1.
RRM leveringene innbefatter Tenfjord styremaskineri, High lift ror og fire Kamewa Ulstein thrustere, to av type TT 1850 og to av type TT 1650, alle på 590 kW.
Hjelpemaskineriet består av to Nogva Scania DI12 62M motorer hver på 285 kW med Stamford generatorer, og to Stamford akselgeneratorer produserer også strøm til fartøyet. Nødaggregatet består av en Nogva Deere motor på 52,5 kW med Stamford generator.
Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. Separatorer kommer fra Alfa Laval, og Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer. Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumpeutrustningen, og kjeler er fra Pyro. Novenco har hatt leveranser i forbindelse med air-condition anlegget. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. CO2 brannslukkingsanlegget i maskinrommet er levert av Unitor.

Dekk/innredning
Andre Rolls-Royce Marine leveranser er cementanlegget og Rauma Brattvaag dekksmaskineri bestående blant annet av 2 capstans på 8 tonn, 2 tugger vinsjer på 10 tonn og ankerspill. Odim ABAS har levert en 3t/16m dekkskran.
Vanntette skyvedører kommer fra IMS, skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling og arbeidet er utført av PCS AS. Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter og Fassmer MOB-båt.
Innredningen er arrangert for en besetning på 12 personer, og Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Beha bysseutstyr kommer fra Mare Safety, og Jets Vacuum har hatt leveransen av toalettsystemet.
De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Aker Yards Electro, og den elektroniske broutrustningen er levert av Oddstøl Elektronikk bestående blant annet av Furuno FS-1570 SSB, DS-80 speed log, FA-150 AIS, FAR-2117 og FAR-2137 radarer videre Furuno FE-700 ekkolodd, Felcom 15 Sat-C, FM-8800 VHF, GP-150 GPS navigator, Felcom 70 Fleet 77, Navtex NX-700, SSAS for Inmarsat-C, Furuno værfaks, FM-2721 MF/HF, Anschütz gyrokompass Std. 22, Navipilot 4000 autopilot, Jotron TR-20 bærbare VHF, Tron 40S nødpeilesender, Tron 45SX, Tron Sart radartransponder, Motorola GP-340, Telchart kartsystem og C Plath kompass.

Aker Yards AS, Aukra har leveringer i sommer av bnr. 128 til Rem Offshore og bnr. 130 til Nordcapital. Bnr. 124 for DOF ASA skal være ferdig høsten 2008, og bnr. 700 er i ordre for levering til Olympic Shipping.

DEL