MS «Dodekanisos Express»

Dodekanisos Naftiliaki N.E. overtok 24. mars den 40 meter lange passasjerkatamaranen «Dodekanisos Express» fra Båtservice Holding A/S i Mandal. Båten var verftets byggenr. 23.

M/S «Dodekanisos Express» er prosjektert av Maritech og bygget i aluminium og er sertifisert for totalt 337 passasjerer, hvorav 242 på hoveddekk og resten på øvre dekk. Fartøyet er klasset hos DNV @1A1 HSLC R3 Passenger Car Ferry B E0.

Hoveddata:
Lengde o.a. ......................40,05 m
Bredde største.................11,46 m
Dybde i riss til h.dekk ......3,90 m

Tankene har kapasitet for to x 4500 liter brennolje og 1500 liter ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av fire MTU 12V 2000 M70 dieselmotorer som hver utvikler 788 kW v/2100 o/min. Disse er koblet to og to via et Servogear reduksjonsgear HD295 PTI (twin input – single output) til to Servogear propellanlegg med typebetegnelse VD820F med propelldiameter på 1325 mm. Servicefarten er oppgitt til 33 knop. Styremaskineriet er av Raktekfabrikat, levert av Scana Mar-El som også har levert fjernstyring type ME-SG 22/2.

For strømforsyning er satt ombord to MTU 6R099TE 51 hjelpemotorer hver på 80 kW tilkoblet hver sin Stamford generator på á 101 kVA. Pumper er levert av Ing. Per Gjerdrum. Det isolasjonstekniske er forestått av Norisol Norge AS, mens ventilasjonsanlegget er levert av Novenco. Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et CO2- anlegg fra Hi-Pres samt et sprinkleranlegg.

Diverse
Vinduer er levert av Colt Industrier, brann- og vanntette aluminiumsdører av Baggerød. Sotra Marine Produkter har supplert anker og kjetting. Redningsutstyret omfatter Viking flåter og MOB-båt fra Fische Aqua AS med davit fra Meydam. Malingsarbeidet er utført av Tor Fasseland, som har benyttet produkter fra Jotun. Jets Vacuum har levert toalettsystemer, og innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, som også har levert møblene, med unntak av passasjerstolene som kommer fra Modell Møbler. Styrehusstolene er fra Rodin & Co.

Elektronikk
Alt hva angår det elektriske og elektroniske er forestått av firma Sønnico Installasjon AS. Leveransen består av et komplett sterkstrømsanlegg der firmaet produserer alt av hoved- og fordelingstavler. Overvåking av hovedmaskineriet vil skje fra egen seksjon på broen via et avansert, integrert alarmanlegg. Et «night vision» system er beregnet for nattkjøring. Systemet er svært følsomt og kun lys fra skjermen er nok for at operatøren ser alt som om det skulle være et TV-opptak om dagen.

Den elektroniske utrustningen omfatter to Furuno FR-2115 radarer, Skipper GDS 101 ekkolodd, Nor magnetisk kompass, Ben Anthea logg, Anschütz St. 20 gyrokompass og Anschütz Nautopilot D autopilot. Videre utstyr er Furuno GP-80 og GP-30 GPS, tre Sailor RT 2048 og tre RT 2042 DSC VHF-telefoner levert av Jørn B. Knudsen, Sea-Hawk 60 TV overvåking, Tron 40S friflyt samt Sart radartransponder, Furuno Telchart T-2023 kartplotter og Furuno NX-500 Navtex. Bærbare VHF er av typen Sailor SP3110 og anemometer av typen Simrad C 500W.

'