Fotos : www.valderhaug.no

MS «Dalfoss»

Myklebust Verft AS, Gursken overleverte verftets byggenummer 43, reeferskipet MS «Dalfoss», til Eimskip-HF på Island 24. mai. Nybygget er av Multi Maritime design MM 80 Reefer Mk II.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Myklebust Verft AS, Gursken overleverte verftets byggenummer 43, reeferskipet MS «Dalfoss», til Eimskip-HF på Island 24. mai. Nybygget er av Multi Maritime design MM 80 Reefer Mk II. Kontrakten ble inngått i juni 2005 for to skip med to opsjoner. Prisen for to var ca. 255 millioner kroner. Designet er basert på Svartfoss/Storfoss (SR 6/2006) konstruksjonen som ble levert fra Vaagland Båtbyggeri. Men «Dalfoss» typen har fått ett ekstra lasterom, og dermed bedre lastekapasitet, og kan opprettholde temperaturer ned til minus 27¡ C. I mai i fjor ble opsjonen erklært for ytterlige to skip som også skal leveres i 2007.

M/S «Dalfoss» skal opereres av Eimskip-CTG AS med viktigste lasteprodukt frossen fisk, men skipet kan også laste frukt og grønnsaker. Selskapet driver mer enn 13 spesialiserte reefer båter og deler operasjonen inn i Liner og Spot.

MS «Dalfoss»
Nybygget på ca. 2.500 dødvekt og 5.568 m3 lastekapasitet kan håndtere forskjellige typer last i de fem lasterommene med individuelle temperaturer. Båten kan frakte vanlige containere og reefer containere på det åpne dekket – totalt 14 av 45 fot typen.

Fartøyet er klasset i DNV 1A1, Reefer (-27¡C/+32¡C sea), Container, Ice-1A, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
79,99 m
Lengde b.p.p.
78,15 m
Bredde på spant
16,00 m
Dybde i riss sh.d.
9,10 m
Dwt
ca. 2.50014
Draft scantling
6,10 m
Reefer kap.
5568 m3
Container kap. dekk
14x45'
GT
ca. 3500
IMO nr.
9359648

Tankene for fuel er på 322 m3, dieseltankene rommer 69,6 m3 og ferskvannstankene 62 m3.

Dekk

Fremdriften besørges av en MaK 6M32 dieselmotor som yter 3000 kW v/600 o/min og driver et Finnøy Gear & Propeller P105.38.400.4 propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 680FK med oversetning 4,45 : 1 og med PTO for akselgenerator. Service fart er ca. 15 knop.

Tenfjord styremaskineri betjener et Hinze ror. For å forbedre manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, en på 500 kW forut og en på 350 kW akter. Strømforsyningen besørges av en Stamford akselgenerator og to CAT generatorsett hver på 738 kVA.

Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, kompressorer er fra Sperre og Alfa Laval har levert separatorer. Proviant kuldeanlegg er levert av York Marine med kompressor fra Vattøy Kjøleservice. Ventilasjonssystemet er en leveranse fra Aeron AS, og Nyborg har supplert vifter. For måling av tankene brukes et Umas system, og Pyro har levert sentralkjel. AM Instrumentering har utstyrt fartøyet med flowmeter, mens exhaustoppheng kommer fra Vibratec Akustikprodukter.

Brannslukningssystemene er fra Autronica Fire and Security, et CO2 system og et Flexi Fog system.

Frysemaskineriet består av to automatiske Brine Chiller Units. R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene i lasterommene. RPR Polen har utført rør-, maskin- og st&

aring;larbeider på nybygget, og Ahlsell Norge har hatt leveranser av rør.


Innredning/elektronikk
M/S «Dalfoss» er arrangert med innredning for et mannskap på 11 fordelt på ni enkeltlugarer og en dobbeltlugar. Av fasiliteter ombord er det arrangert med messe/salong, salong for røykere, trimrom, sauna, bysse, fryse- og kjølerom for proviant samt vaskeri. Miele har levert vaskeriutstyr.

NAVCO har utført innredningsarbeidene, og leveransene av møbler er fra VAD AS og Rovde Møbler. Det er Beha utstyr i byssen.

De elektriske installasjonene er utført av Elmarin som også har produsert hovedtavle og levert alarmanlegg.

Sletten Electronics har montert det elektroniske utstyret ombord som innbefatter Furuno FAR-2137 og FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Sperry Navigat X Mk II gyrokompass, Sperry Navipilot autopilot, Furuno Telchart T-2026 kartmaskin, AD-400E AIS og VR-3000 data recorder.

*

Myklebust Verft AS skal levere søsterskipene bnr. 44 og bnr. 50 hhv. i august og oktober, bnr. 46 til Augusta Offshore kommer også i oktober, bnr. 51 (den siste til Eimskip) leveres januar 2008, bnr. 47 til Augusta Offshore kommer også i januar, bnr. 48 til Remøy Management leveres i juni, bnr. 53 til Aries Offshore kommer i august og videre følger bnr. 49 til Remøy Management i oktober, bnr. 54 til Rem Offshore i desember, bnr. 52 til Remøy Management leveres i mars 2009, så følger bnr. 55 til Siem Offshore i juni, bnr. 56 i september og bnr. 57 skal leveres til Siem Offshore i mars 2010.