M/S «COLOR MAGIC»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «COLOR MAGIC» ble overlevert fra Aker Yards, Finland til Color Line AS 6. september som byggenummer 1355 – 33 måneder etter at «Color Fantasy» ble levert fra Kværner Masa-Yards til samme rederi. Dåpen fant sted under et stort arrangement i Kiel, og gudmor var Veronica Ferres. Arrangementet er sagt å være det største enkeltstående norske markedsfremstøtet i Tyskland i 2007.

Byggekontrakten for skipet, som forøvrig var en opsjon under kontrakten for «Color Fantasy», ble undertegnet 27. mai 2005 til pris Euro 325 millioner. Noen av seksjonene til det som skulle bli et ferdig skip, ble bygget i Gdansk, og deretter ble de fraktet til Turku. Hver eneste av de 1016 lugarene er levert som ferdige moduler. I august i fjor startet arbeidet for å sette sammen delene. I desember ble skipet tauet til Rauma for ferdig utrustning.
Overtagelsen av nybygget inngår i rederiets omfattende flåtefornyelse. «Color Fantasy» og «Color Magic» inngår i den nye cruisedivisjonen, mens SuperSpeed I og II blir en del av transportdivisjonen. Color Line har den siste tiden hatt tre skip til en verdi på nær fem milliarder kroner under bygging ved verftet i Rauma.
M/S «COLOR MAGIC»
Skipet skal seile mellom Oslo og Kiel og erstatter «Kronprins Harald» som er solgt til Irish Ferries. I forhold til søsterskipet har nybygget fått ytterligere et dekk for passasjerbekvemmeligheter, totalt 89 flere lugarer hvorav 20 av disse er suiter. Spa-avdelingen er også utvidet, og det er kapasitetsutvidelse i Observation Lounge og Show Lounge. Plenumssalen i konferansesenteret har 338 sitteplasser.
Skipet har 16 dekk, 1016 lugarer hvorav 54 suiter og 2975 køyeplasser. Det er ventet at disse to skipene skal frakte mer enn en million passasjerer årlig.

Skipet fører NOR flagg og seiler med 47 offiserer og 251 mannskap. Cruise fergen er klasset i Det norske Veritas til klasse ✠1A1, Car Ferry A, ICE-1B, RP, E0, MCDK, PWDK, NAUT-OC, COMF-V(1), CLEAN, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 223,70 m
Lengde b.p.p.
202,70 m
Bredde mld.
35,00 m
Bredde største (brovinger)
41,40 m
Dybde i riss h.dk
9,70 m
Dybde i riss upper dk (7)
21,90 m
Dypgående design
6,80 m
Dist. kjøl til høyeste punkt
59,20 m
GT
75.156
NT
47.529
Passasjer kapasitet
2975
Antall passasjerlugarer
1016
Totalt antall lugarer
1314
Bilkapasitet
1550
Trailers 1265 l.m
IMO
9349863

Maskineri
Skipet har diesel-mekanisk fremdrift med fire Wärtsilä dieselmotorer type 8L46B hver med ytelse 7800 kW v/500 o/min. Motorene er via to Renk reduksjonsgear koblet til to Kamewa Ulstein propellanlegg. Maskineriet gir skipet en service speed på 22 knop.
Skipet har Porsgrunn styremaskineri og er utrustet med fem Kamewa Ulstein sidethrustere, tre forut på 2200 kW og to akter på 1000 kW.
Fire Wärtsilä 6L26 motorer hver på 2040 kW produserer strøm ombord sammen med de to ABB akselgeneratorene hver på 4800 kW som også assisterer ved manøvrering av skipet. ABB har også levert generatorer. Havneaggregatet er fra Wihur Oy Witraktor.
Brannpumper er levert av Hamworthy KSE, og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet er fra Koja Oy, og i maskinrommet fra Fläkt Woods. Kjelutrustning kommer fra Aalborg Industries, og platekjølere er av type APV Heat Exchanger. Auramarine har levert FO booster units.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med Heien-Larssen slukkingsanlegg for ECR og SBR, skumsystem fra Unitor og sprinkleranlegg i accommodation fra Marioff. Autronica Fire and Security AS har levert brannalarmsystemet.
Diverse
MacGregor har hatt leveranser som ro-ro utstyr og sideporter, mens Kone Elevators har levert person- og serviceheiser (totalt er det 19 heiser ombord). Rolls-Royce Power Engineering har levert stabiliseringssystem (finner). Hydraulisk dekksmaskineri kommer fra Rauma Brattvaag, mens Bohamet har levert vinduer og lysventiler. Branndører er fra Saajos Oy, og nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer. Vakuumtoalett-systemet er fra Evac
Redningsutstyret omfatter blant annet livbåter m/daviter fra Umoe Schat-Harding, Marine Evacuation System fra Viking og redningsutstyr fra Regatta.
L-3 Valmarine har levert integrert automasjonssystem til nybygget, og Northrop Grumman Sperry Marine har stått for leveransen av det elektroniske utstyret ombord. Nortel har supplert automatisk telefonsystem, mens UPS utstyr er fra Eaton Power. Trafotek Oy har levert transformatorer, TV-settene er fra 2M Electronics A/S og ABB har produsert hovedtavle.

Aker Yards, Finland skal levere de to SuperSpeed fergene med bnr. 1359 og 1360 senere i år og begynnelsen av 2008 og skal i 2008 også levere bnr. 1353 til RCCL. Verftet skal videre levere en passasjerferge til Viking Line Abp i januar 2008. Ordrelisten inneholder også Project Genesis på 220.000 gt for levering høsten 2009 og kontrakt for cruiseferge som skal bygges ved Rauma verftet og være ferdig våren 2009.