M/S «CHRISTINA S»

Fitjar Mek. Verksted AS, Fitjar overleverer i disse dager den vel 71 meter store tråleren M/S «CHRISTINA S» til rederiet Peter & J. Johnstone Ltd., Aberdeen i Skottland som byggenummer 30 fra verftet. Nybygningskontrakten ble inngått i desember 2005, og fartøyet er designet av Vik-Sandvik og er av typen “mid-water” eller pelagisk tråler.

Leveringen er bortimot et år forsinket i forhold til opprinnelig plan som var for ferdigstillelse høsten 2007. Fitjar Mek. har også tidligere bygget for dette rederiet, nemlig tilbake i 1999.
M/S «CHRISTINA S» er klasset i DNV ✠1A1 Fishing Vessel og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 71,50 m
Lengde b.p.p. 63,20 m
Bredde største 14,50 m
Dybde i riss til 2. dekk 6,35 m
Dybde i riss til 1. dekk 9,10 m
RSW 2051 m3

Tankenes kapasiteter er for 543,8 m3 brennolje og 62,9 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 12V32 dieselmotor med ytelse på 5999 kW, og hjelpemaskineriet består av to CAT generatorsett hver på 800 kW. En Scandinavian Electric Systems akselgenerator produserer også strøm til fartøyet. Nødaggregatet er av CAT fabrikat på 250 kW. Farten er cirka 17 knop.
Styremaskinen er en Tenfjord som betjener Becker ror, og Brunvoll sidethrustere forbedrer båtens manøvreringsegenskaper.
Sunn-Vent har levert ventilasjonsanlegget, og Allweiler har hatt pumpeleveransen. CO2 brannslukkingsanlegget er levert av Alf Lea & Co. Brannvern.

Dekk/diverse
Bergen Group Skarveland har levert hydraulikkanlegg, og anker og kjetting er fra Sotra Marine Produkter. RSW-anlegget på ca. 2051 m3 kommer fra Midt-Troms Kjøleservice, og vakuumpumpeanlegget er fra Iras.
Karmøy Winch har hatt leveringer som to trålvinsjer, to nettromler, en notørevinsj, en frelsarvinsj og ankervinsj – og har også levert to dekkskraner. Vinduer kommer fra LA auxiliar Naval, og Odim har levert box coolers.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter fra Erling Haug og MOB-båt fra Strømme NME (Eide Marine Tech). Malerarbeidet er utført av Muelhan med malingssystemer fra Jotun.
UAB Lauremijia har levert innredning til fartøyet. De elektriske arbeidene er utført av Vest Elektro.

Elektronikk
Elektronikkleveransene er fra Woodsons, Aberdeen og utrustningen inkluder Simrad GC80 compact gyro system, Quodfish 610 Plotter System, Sodena Easywin plotter system incl. ARPA, Simrad AP50 autopilot, Olex 3D kartsystem, Yaesu VHF 2 1 HF/SSB mottaker, Icom GM1600MED GMDSS handhelds, Icom IC-F610 UHF, SevSat bredbånd satcom, Simrad ES60 ekkolodd, Wesmar TCS780 trålsonar, Marport fangstsensorer, Mcmurdo G5 smartfind plus GPS EPIRB, Mcmurdo S4 SART og Sea-Tel Model 5004E.

Fitjar Mek. Verksted AS skal nå levere bnr. 31 til Olympic Shipping i desember og bnr. 32 til DOF i oktober 2009.

DEL