M/S «CASPIAN QALA»

Simek A/S, Flekkefjord overleverte M/S «CASPIAN QALA» av UT 755 LC design til BUE Marine Ltd. 4. juli 2008 som verftets byggenummer 116.

Det var Rem Offshore ASA som var kontrahent for nybygget (som skulle hete “Rem Supporter”), men rederiet videresolgte nybygningskontrakten i januar til BUE Marine. Det ga selger en bokført gevinst på ca. 36 millioner kroner.
BUE Marine Ltd. er eiet av Topaz Energy and Marine Ltd. og har vært etablert i området rundt Det kaspiske hav siden 1997. Rederiet har nå en flåte på mer enn 50 fartøyer i regionen med kontorer i Baku i Azerbaijan, Actau og Bautino i Kazakhstan og Ashgabat i Turkmenistan.
Topaz Energy and Marine Ltd. er et ledende “marine and oil and gas fabrication” selskap i Midt-Østen med over 30 års erfaring i regionen. Topaz har operasjonelt hovedkvarter i Dubai og er igjen eiet av Renaissance Services SAOG.

M/S «CASPIAN QALA»
Hoveddata:
Lengde o.a. 73,60 m
Lengde b.p.p. 68,20 m
Bredde største 16,00 m
Dybde i riss til h.d. 7,00 m
Dypgående 5,84 m
IMO 9418690
Tankkapasitetene er 974 m3 for brennstoff og 823 m3 ferskvann.

Maskineri
Hovedmaskineriet består av to CAT 3608 dieselmotorer, hver med ytelse 2300 kW som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 2900 mm via to Kamewa Ulstein 600 AGSC reduksjonsgear.
Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener High Lift ror. Fartøyet har Poscon joystick, og for best mulig manøvrering er skipet utstyrt med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 1650 DPN CP à 590 kW.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 1262M motorer som hver yter 285 kW med Stamford generatorer, samt to 1800 kVA Marelli akselgeneratorer fra Scandinavian Electric Systems. Nødaggregatet er av Nogva Scania fabrikat type DI 1262 M. Castrol har levert smøreolje.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, separatorer er levert av Westfalia og RWO og kompressorer er fra Sperre. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tankepeileanlegget kommer fra Umas. Pyro har levert kjelutrustning, og system for reservedeler og vedlikehold er fra Tero Marine. AM Instrumentering har levert cargo fuel oil/fresh water flow meter. Teknotherm har stått for fryse-/kjølemaskineri.
CO2 brannslukkingsanlegget er fra Unitor og varslingsanlegget fra Eltek.

Dekk
Dry bulk handling systemet er fra Rolls-Royce Marine, og Allweiler har levert lastepumpene. Rauma Brattvaag har stått for dekksmaskineri leveranser. Odim ABAS har levert dekkskran, og anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping. Skipet er utstyrt med Fi-Fi I anlegg.
Vinduer er levert av Bohamet, og vindusviskere er fra Seematz. Libra Plast har stått for utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Star Carboline malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og Skarpenord Corrosion har levert anoder for katodisk beskyttelse.

Innredning
I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott og Norac Baggerød innredningsdører. Møbler kommer fra Alfred Sand AS, og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. Beha har levert bysseutstyr, og vaskeriutstyr er fra Miele. Styrehusstoler er fra Sørlandet Aluminiumprodukter.
E0 anlegg er fra Umas som også har levert hovedtavle. De elektriske arbeidene er utført av Flekkefjord Elektro, og samme firma har installert elektronisk utstyr som i hovedak er levert av Furuno Norge.
Dette utstyret består av FAR-2137S radar, FR-2117 radar, FE-700 ekkolodd, DS-80 logg, GP-150 GPS, Cassens & Plath kompass, 2xAnschütz Std. 22 og 1xStd. 21 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Telchart T-2121, FS-1570 radiostasjon, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF, bærbar Tron TR 20 VHF, Motorola UHF, FA-150 AIS, NX-700B navtex, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Furuno OP16-33 SSAS.
DP2 systemet er også en RRM leveranse, og Zenitel har levert intercom-anlegget ombord.


Simek A/S’ neste leveringer er bnr. 113 til Lunar Fishing Co. i desember, bnr. 119 til Augusta Offshore i februar 2009, bnr. 120 til Havtrål AS i juni og bnr. 121 til Simon Møkster Rederi i oktober 2009.

DEL