M/S «C-WARRIOR»

– PSV fra Simek til UK

Simek AS, Flekkefjord overleverte Platform Supply Vessel M/S «C-WARRIOR» til registrert eier 4K+3GP, for and on behalf of Duh Boats 2 Partnership C.V. Manager for nybygget er Galliano Marine Service L.L.C. UT 755 LC designet er verftets byggenummeer 133, og overleveringen fant sted 24. juni 2015.

Etter planen skulle Simek A/S overlevere bnr. 133 til Fletcher Shipping i juni, men like før levering skulle finne sted ble forholdet avviklet, og Simek satt igjen med et nær ferdig produkt uten mottaker.

Etter noen hektiske dager falt brikkene igjen på plass for verftet, og en av Simeks gamle forbindelser, Edison Chouest, trådte inn i kontrakten.

Fartøyet sies langt på vei å være identisk med “C-Viking” som verftet leverte til Edison i 2012, og dette er altså skip nr. 2 fra Simek til samme rederiet. Ny eier oppgraderte skipet som dermed fikk FiFi I og Standby notasjoner.

Det vites ikke om rederiet har langsiktig beskjeftigelse for nybygget, men fartøyet listes som ledig for oppdrag fra midten av august. Markedet for PSV’er har som kjent vært heller skralt i lang tid, faktisk helt tilbake til desember i fjor. I sommer har dagratene i spot markedet ligget på £3500/5000, noe som forteller det meste.

Fartøyet er utstyrt med variabel frekvens som betyr at hun kan operere med “full speed” på maskineriet og akselgeneratorene på 60 Hz, og ved å redusere turtallet på motorene kan akselgeneratorene være på 50 Hz når f. eks. været tillater det.

Bunkersforbruket ble målt på prøveturene. Ved redusert fart, 60 Hz, var forbruket 71 liter på en nautisk mil, og farten ble målt til 15 knop. Ved redusert fart, 50 Hz, var forbruket 45 liter og farten 13,8 knop, og dermed kan fartøyet gi sitt bidrag til lavere miljøutslipp.

M/S «C-WARRIOR» er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Fire fighter(I), Standby vessel, BIS, Clean, COMF(V-3), DK(+), DYNPOS(AUTR), E0, HL(2.8), OILREC, SF. TMON. Hun fører Vanuatu flagg med Port Vila som hjemmehavn og har følgende

 

hoveddata (alle tall “cirka”):

Lengde o.a. ……………………………………………………………………………………………… 76,60 m

Lengde b.p.p. ………………………………………………………………………………………….. 68,20 m

Bredde største ………………………………………………………………………………………… 16,00 m

Dybde i riss til h.d. ……………………………………………………………………………………. 7,00 m

Draft summer …………………………………………………………………………………………… 5,90 m

DW ……………………………………………………………………………………………………. ca. 3.225 t

GT …………………………………………………………………………………………………………….. 2420

NT …………………………………………………………………………………………………………….. 1012

Lastedekk ……………………………………………………………………………………………….. 710 m2

IMO …………………………………………………………………………………………………….. 9741554

Tankkapasitetene er ca. 930 m3 fuel olje, 1090 m3 ferskvann, 795 m3 ORO, 1063 m3 vannballast, 997 m3 mud og 320 m3 dry bulk.

 

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to Bergen C25:33L8PCD dieselmotorer, hver med ytelse på 2560 kW v/900 rpm som driver to RRM 600 AGHC reduksjonsgear, og som er koblet til to RRM CP 4-bladete propeller type KP-72A/4I-B – 2900 med vingediam. 2,9 m.

Hver gearbox er forbundet til akselgenerator av type RRM MJR 500 SC4 (RRM) hver på 1800 kVA v/1800 rpm. Det er også to hjelpemotorer av type Scania DI 12 med Stamford generatorer à 323 kW. Nødaggregatet består av et John Deere/Stamford genset på 60 kVA.

Skipets maskineri kontrollrom har konsoller fra Rolls-Royce Marine Automation – Longva sammen med ACON alarm, monitoring og tank tender system. Hovedtavle inngår også i RRM leveransene.

Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener to RRM ror type FB 1750 x 3000. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med to RRM TT 1650 DPN thrustere akter hver på 590 kW og to av type TT 1850 DPN forut, også de på 590 kW.

PG Flow Solutions har levert cargopumper inkl. maskinromspumper, tankvaskesystem og varmeveksler. Separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet og proviant kuldeanlegget er levert av Aeron Miljøteknikk. Ulmatec Pyro har supplert kjelutrustning, og flowmeter er fra AM Instrumentering. BWTS er fra MMC. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Wilhelmsen Technical Solutions har levert vanntåke brannslukkingssystem for maskinrom, separatorer og kjeler.

 

Dekk/innredning

Dry bulk handling systemet er fra RRM som også har levert dekksmaskineriet type RRM Brattvaag. Red Rock har levert dekkskran på 3t/16m. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og vinduer og -viskere er levert av Bohamet som også har stått for utvendige dører. Fartøyet er utstyrt med fire RRM roll reduction tanker.

Redningsutstyret inkluderer MOB-båt type Viking 470 GRP i MacGregor davit. Red Rock har supplert livbåtdavit, og redningsflåtene er også av Viking fabrikat.

Skipet er innredet for 30 personer fordelt på 16 lugarer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott og Norac Baggerød innredningsdører. Toalett moduler er type Norac Ringebu, og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum. Styrehusstoler er fra Alu Design & Service, og bysseutstyr er av Beha fabrikat.

De elektriske installasjonene er utført av Flekkefjord Elektro.

 

Elektronikk

Rolls-Royce har også levert Helicon-X3 kontrollsystem, Poscon joystick og ICON DP2 system.

Furuno Norge er leverandør av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord med Furuno FAR-2137S BB radar, FR-2117 BB radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno Telchart T-2121, Furuno FA-150 AIS. Syberg Maritime har levert Raytheon Anschütz Pilotstar D autopilot og 3 x Raytheon Anschütz Std 22.

I kommunikasjonsutstyret inngår Furuno FS-1575 radiostasjon, Furuno NX-700B navtex, Furuno Felcom Inmarsat C, 2 x Furuno FM-8800S VHF, 2 x Furuno FM-8900S VHF/DSC, 3 x portable Tron TR20 VHF, 2 x SART20 radar transponder, Furuno FM-2721 VHF, TRON 40S MkII Epirb og 4 x Motorola GP340 UHF.

Intercom systemet er fra Zenitel ACM. Over styrehus er det installert Fi-Fi utstyr fra Jason Engineering.

 

Simek A/S skal levere bnr. 131, “North Barents” til Gulf Offshore Norge i 1. kvartal 2016 og bnr. 132, en tråler, til Antares Fishing i desember samme år.

DEL