M/S «BW ODEL»

Bildet viser Imabari Shipbuildings 205.000 dwt design.
Bulk carrier M/S «BW ODEL» ble levert fra Imabari Shipbuilding v/Saijo Shipyard til E.K. Line S.A. i september 2007 som byggenummer 8055. Leveringen representerer det 15. skipet av dette Imabari designet med bredde på 50 meter. Skipet opereres av BW Group.

Designet møter de siste kravene til sikkerhet for denne typen/størrelsen skip som arbeidsmessig nok mest kommer til å transportere jernmalm og kull, men passer for transport av mange typer bulk laster. Skipet er bygget med dobbelt skrog og har ni lasterom som har topside tanker og hopper tanker. Lasthåndtering og rengjøring er sterkt vektlagt i designet.
Skipet har styrke til å kunne gå med annet hvert rom tomt (nos. 2, 4, 6 og 8) når hun er fullastet (med malm). Lukene er “side sliding“ type med hyraulisk operasjon. Det heter seg at to lukedeksler kan åpnes eller lukkes samtidig innen ca. 3 minutter. Rom nr. 6 kan brukes for vannballast, og ballastpumpene har kapasitet på 2×3000 m3/h for å imøtekomme kravene som stilles til “ballast exchange”.

M/S «BW ODEL» fører Panama flagg, er klasset i japanske NK og har et mannskap på ca. 25 personer. Skipet har følgende hoveddata:
L.o.a. 299,94 m
L.b.p.p. 291,40 m
Bredde 50,00 m
Dybde i riss 24,50 m
Draft 18,08 m
Dwt 206.330
Lasteromskap. 220.021 m3
GT 104.721
IMO 9406544

Maskineri
Hovedmaskineriet er en slow-speed Mitsui MAN B&W dieselmotor type 6S70MC-C med ytelse på 18.630 kW ved 91 rpm som gir skipet en service speed på ca. 15,1 knop. Maskineriet oppfyller strenge regler om NOx utslipp. Hjelpemaskineriet består av tre Yanmar 6EY 18 AL/Taiyo FEK generatorsett.
Ballastpumper er fra Naniwa Pump MFG Co. av type FEWV-500S med kapasitet som nevnt ovenfor, brannalarmsystemet er levert av Oki Denki Bohsai og brannslukkingsanlegget kommer fra Kashiwa Co.
Skipet er utstyrt med en energisparende hybrid finne utviklet av Imabari som er montert fremst på roret. Fortøyningsvinsj er av Nippon Pusnes fabrikat.
Redningsutstyret består blant annet av en 25 personers livbåt fra Nishi-F Co med davit fra Sekigahara Seisakusho Ltd., og Fujikura Rubber har levert redningsflåter.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret ombord innbefatter blant annet JMA-9932-SA/JMA-9922-6XA radar, JFE-582 ekkolodd, Yokogawa Denshikiki gyrokompass og autopilot, Furuno doppler logg, JLR-7700 Mk2 GPS, JHS-32B VHF, JCY-1800 VDR, JHS-182 AIS, JUE-85/JUE-410F Inmarsat og JRC-410F Inmarsat F.

DEL