M/S «BALTIC PRINCESS»

Cruise fergen M/S «BALTIC PRINCESS» ble levert som byggenummer 1361 fra Aker Yards i Rauma til Tallink Finland Oy, Helsinki 10. juli 2008. Sjøsettingen fant sted 6. mars, og gudmor var Eva Hanschimdt. Skipet er et søsterskip til «Galaxy» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2006.

Prisen for nybygget er ca. Euro 165 millioner, og skipet skal inn på ruten mellom Helsinki og Tallinn i Estland der hun skal erstatte ovennevnte «Galaxy» (som overføres til Turku-Stockholm servicen). Skipet er nummer fire i rekken av cruise ferger som Aker Yards har bygget for rederiet, og det neste følger våren 2009. Kapasiten er for 2.800 passasjerer og 1.130 lane meter tilgjengelig for kjøretøyer. Antallet lugarer er 927, og service speed er cirka 24,5 knop. Det er også konferansefasiliteter med 450 sitteplasser.
M/S «BALTIC PRINCESS» er klasset i Bureau Veritas C ✠Hull, Ro-Ro Passenger Ship, Unrestricted navigation, +MACH, AUT UMS, SYS-NEQ-1, Ice class 1A Super og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 212,10 m
Lengde b.p.p. 194,40 m
Største bredde 29,00 m
Dybde i riss h.dk 9,70 m
Dybde i riss til embarcation dk 18,2 m
Draft design 6,30 m
GT 48.900
Dwt ca. 4.850
Pass. kap. ca. 2.800
Pass. lugarer 927
Antall pass. køyer 2.500
Lane meter ca. 1130
IMO 9354284


Maskineri

Skipets diesel-elektriske fremdriftssystem besår av fire Wärtsilä 16V32 dieselmotorer hver med ytelse på 8200 kW v/750 o/min som driver Kamewa Ulstein propellanlegg via Wärtsilä reduksjonsgear. Styremaskin er type Tenfjord som opererer Becker ror.
Strømforsyningen besørges av tre Wärtsilä Vasa 6R32 hjelpemotorer hver på 3260 kW og to akselgeneratorer fra Leroy Somer på 2700 kVA. Nødaggregatet består av CAT motor og Wihuri generator. Skipet har to baugthrustere av type Kamewa Ulstein hver på 1800 kW med Leroy Somer motorer. Hovedmotorene er utstyrt med SCR converters, og Auramarine Oy har levert boosters.
Pumpeutrustningen er fra Desmi, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og Alfa Laval separatorer. Air-condition anlegget kommer fra Koja Marine, og Aalborg Industries har levert kjelutrustning. Evaporator er fra Hamworthy, Projektia har forestått kulde proviantmaskineri og Risto Korjus has utført isoleringsarbeidene.
Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2-anlegg fra Unitor og sprinkler anlegg fra York Fire Fighting. Alarmanlegget er en Autronica Fire and Security leveranse.

Innredning/dekk
TTS Ships Equipment har hatt leveransene av bildekk og ramper, Kone Elevators har levert personheiser og lugarenhetene er fra Piikkiö Works Oy. B+V Industrietechnik har levert stabiliseringsfinner, og anti-heeling systemet kommer fra Frank Mohn.
Vinduer er fra Bohamet SC og viskere fra Wynn, mens Saajos har levert branndører. Ankervinsj er type Rauma Brattvaag, og ankerutrustning kommer fra Wortelboer. Katodisk beskyttelse er påført av Corrpro Companies Europe Ltd. Redningsutstyret innbefatter livbåter m/daviter fra Davit International GmbH og Viking redningsflåter.
Vakuumtoalettsystemet er en leveranse fra Evac Oy, og Loipart Ltd. har supplert bysseutstyr. Rautaruukki har hatt stålleveranser til nybygget.

Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert IAS systemet, og lastecomputer kommer fra Onboard-Napa. Leveransen av navigasjonsutstyr er fra SAM Electronics GmbH, og Eaton Power Quality Oy har levert UPSer, mens Hedcom har stått for intercom-anlegget. Hovedtavle er produseret av ABB Industry Oy.

DEL