M/S «AUSTVÅG»

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg overleverte en Selfa Kystsjark 35’ som byggenummer 242-3509 til Emil Andersen Rong, Rong den 3. februar 2010. Sjarken fikk navnet «AUSTVÅG».

Fartøyet skal hovedsakelig brukes til fiske med garn og er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Toppfarten er ca. 10 knop, og normal marsjfart er på ca. 8/8,5 knop med et forbruk på ca. 16/18 l/t.
«AUSTVÅG» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 10,65 m
Lengde b.p.p. 9,07 m
Bredde 4,06 m
Dybde i riss 1,667 m
Dypgang 0,972
Lasterom 12 m3
Kjenningssignal LG485

Fiskerinummer N-217-ME
Drivstoffkapasiteten er på 2 x 600 liter, og ferskvannstanken tar 600 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Deere 6081 dieselmotor som utvikler 154 hk v/2300 o/min, og som er koblet til et Nogva 1131 propellanlegg via et Nogva AFG-1131 gear. Sjarken har fått montert en Sleipner baugthruster til hjelp med manøvreringen.

Dekk
Mesanhuset er solid bygget i aluminium. Det er montert bom med vinsj for enkel landing av fangst, og videre er det montert garnhaler HMH05, garngreier HGA005 og hydraulisk garngreierarm fra Smådal som styres fra en svingbar manøverbom. Hydraulikkanlegget er levert av Sleipner.
Fartøyet har et meget effektivt dekksarrangement for håndtering av fangst med blant annet dobbelt sløyekar med kapasitet på 1500 liter og hydraulisk heve/senkebunn. Lasterommet er på vel 12 m3.
Båtens Selfa Kontroll Ballastsystem gjør at fartøyets totalvekt og trim både styrbord/babord og forover/akterover kan kontrolleres fra et panel i styrehuset.

Diverse
Innredningen er lys og åpen med skipsdørker i lugar og styrehus. Innredningen er laget i massiv eik og eikefiner. Selfa Dørkvarmeanlegg sikrer et tørt og behagelig inneklima i styrehus, lugar og toalett. Det er montert gassanlegg. I lugaren er det to faste køyer og en sofa.
Messe på dekk har plass for fem personer, og førerstol er levert av Skutas Møbler. Det er montert defrosteranlegg med separate dyser på frontvinduer og i lugar. Pantry er utstyrt med vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj og garderobeskap.
Et 24 V el-anlegg er montert av verftet. O.S. Solhaug AS har levert Seematz 500 W lyskaster. Sikkerhetsmessig er sjarken utstyrt med 4-manns redningsflåte og annet redningsutstyr som livbøyer og overlevningsdrakter.

Elektronikk
Navigasjons-/kommunikasjonsutstyret består av Simrad bredbåndsradar, Simrad ekkolodd, Simrad AP35 autopilot, Olex kartsystem og Simrad VHF og Nokia 810 mobiltelefon.

Selfa byggeverftene kan levere Selfa Arctic 40 kystsjark og speedsjark med 20 cm høyere skrog. Dette gir fartøyet økt kapasitet i lasterommet og økt høyde i maskinrommet. Selfa har også utviklet en ny 36 fots speedsjark med 4,06 meters bredde og 10,99 meters lengde, spesielt tilpasset fiske med teine og line. Dette fartøyet kan leveres med bulkrom for føring av levende fangst. Bedriften opplyser at det jobbes kontinuerlig med å gjøre fartøyene til de mest driftsøkonomiske på markedet. Beregnet forbruk på 35/40 fots Kystsjark ligger på rundt 2,5 liter/nautisk mil eller 18 liter/time.

DEL