Kewatec Aluboat har overlevert den nye ambulansebåten «Austevolljenta» til Buksèr og Berging. Foto: Kewatec Aluboat

MS «Austevolljenta»

Det finske verftet Kewatec har overlevert den nye ambulansebåten som skal operere i Austevoll. Dette er første gangen rederiet Buksèr og Berging går inn på ambulansemarkedet.

Ambulansebåten skal drives døgnkontinuerlig og brukes til ambulansetransport, pasientreiser, transport av kommunalt behandlingspersonell, brann- og redningsoppdrag, samt søke- og redningsoppdrag rekvirert av Hovedredningssentralen.

Det primære oppdragsområdet vil være Austevoll kommune, med en oppdragsmengde som anslås å være 450 - 550 oppdrag i året. Kontrakten har en varighet på 10 år. Prislappen på fartøyet er rundt tre millioner euro.

- Vi driver allerede 20 losfartøy langs kysten og ambulansebåtmarkedet er ganske likt. Dermed kan vi utnytte vår kompetanse og system for å få til et godt ambulansetilbud, sier daglig leder Vetle Sverdrup i Buksèr og Berging til Skipsrevyen.

Buksèr og Berging er mest kjent for sin flåte av større og mindre slepebåter. I 2015 inngikk selskapet en ti-årig kontrakt med Kystverket om å bringe losmannskap ut til skip.

Hoveddata:

  • Navn: «Austevolljenta»
  • Verft: Kewatec Aluboat
  • Byggenummer: 372
  • Design: Ambulance 2200
  • Lengde: 22 meter
  • Bredde: 7,5 meter
  • MMSI: 258020030
  • Rederi: Buksèr og Berging
  • Motor: 2x Volvo Penta IPS 1050 tier III
  • Bårer: Stryker M1
  • Båreunderlad: Stem Eden
  • Hjelpemotor: Nanni Kubuta
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Hatteland
  • Båreheis: Undertun
  • Søkelys: Luminell
  • Styrehusstoler: NorSap
  • Byggemateriale: Aluminium

Vetle Sverdrup sier det ikke er umulig at de vil prøve seg på andre ambulansebåt-kontrakter om det skulle dukke opp.

- Absolutt. Hvis det passer inn i vår operasjon og vi kan tilby et godt konsept, så vil vi det, sier han.

Første i sitt slag

Kewatec Aluboat holder til i Kokkola, nord i Finland, og har spesialisert seg på hurtiggående aluminiumsbåter. Tidligere har verftet levert losbåter til rederiet.

Den nye ambulansebåten, som har fått navnet «Austevolljenta», er bygget for å kunne takle krevende sjøforhold, transportere pasienter, redde mennesker og bekjempe branner. Fartøyet har designbenevnelsen Ambulance 2200 og den første i sitt slag.

Båten har et katamaranskrog i aluminium, to Volvo Penta dieselmotorer med IPS-fremdrift og komposittoverbygning. Overbygget ble laget i samarbeid med Ocean Quality Systems. Båten er 22 meter lang, 7,5 bred, ca 7 meter høy og veier ca 40 tonn. Det er plass til 12 personer og to komplette pasientområder.

«Austevolljenta» har en toppfart på 30 knop.

I tillegg til de to romslige behandlingområdene har båten romslige og ergonomiske innredning- og maskinrom, to toaletter, en dusj og en bysse.

Utstyr:

Hovedmotoren er om bord er 2x Volvo Penta IPS 1050 tier III. Den har også en Nanni Kubota hjelpemotor.

Styrehusstoler er av typen Recaro fra NorSap. Båreheis er levert av Undertun. Arbeidslys og søkelys er levert av Luminell.

Navigasjon er levert av Hatteland med utstyr fra Simrad og Furuno. Bårer er av typen M1 fra Stryker, mens Stem Eden har levert båreunderlag.