M/S «ASSO VENTOTTO»

Myklebust Verft AS, Gursken overleverte M/S «ASSO VENTOTTO» med byggenummer 46 til Augusta Offshore SpA, Napoli 6. desember 2007. Dåpen fant sted 28. november med Paola Mattioli som gudmor.

“Ventotto” betyr tjueåtte på italiensk, og nybygget er beskrevet som et multifunksjonelt ankerhåndteringsskip og er av UT 734 N design. Skroget som var delvis bygget i Polen, ble gjort ferdig ved Kleven Verft, og utrustningen fant så sted ved Myklebust Verft. Ordren var på to skip, og søsterskipet skal leveres utpå vårparten.

M/S «ASSO VENTOTTO»
Hoveddata:

Lengde o.a. 68,90 m
Lengde b.p.p. 60,45 m
Bredde største 16,80 m
Dybde i riss til h.dk. 7,20 m
Draft max 6,19 m
Dwt ca. 2.450
GT ca. 2650
IMO 9379416

Tankkapasitetene er 750 m3 brennolje, 700 m3 ferskvann og 1000 m3 vannballast/drill water

Maskineri
Fremdriften besørges av fire Bergen dieselmotorer, 2 x C25:33L6P à 1800 kW og 2 x C25:33L8P à 2400 kW som via to Kamewa Ulstein reduksjonsgear driver to propellanlegg av samme fabrikat med diameter 3700 mm. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med tre Kamewa Ulstein sidethrustere type TT1650 hver på 660 kW.
Hjelpemaskineriet består av to Volvo Penta D12 motorer hver på 564 kW og Marelli generatorer. Strøm produseres også av to Scandinavian Electric System akselgeneratorer hver på 2400 kVA.
Pumper er levert av Allweiler og Ing. Per Gjerdrum, og separatorer er fra Alfa Laval og RWO. Sperre og Atlas Copco har stått for kompressorer, og proviant kjølemaskineri er fra Vattøy Kjøleservice. Aeron har levert ventilasjonsanlegg, og tankpeileutstyr er fra AM Instrumentering, mens kjelutrustning kommer fra Pyro. Norsk Atlas har levert osmose anlegg og vibrasjonsisolator er fra Vibratec Akustikprodukter.
Isoleringsarbeidene er utført av Navco, og Autronica Fire and Security har levert et CO2 brannslukkingsanlegg.

Dekk
Fi-Fi leveransen er fra Aker Kvaerner Subsea, og Rolls-Royce Marine har levert cement anlegget. Odim Abas AS (tidl. Abas Crane AS) har levert en 3t/16m kran, og dekksmaskineri er Rauma Brattvaag produkter. Gurskøy Sveiseindustri har levert landgang og ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter. Vinduer er fra Bohamet, vanntette skyvedører er en IMS leveranse og Libra Plast har levert brann- og GRP dører. O.S. Solhaug har levert Seematz lyskastere. Nybygget er oppmalt med International Maling malingssysstemer, og Norblast, Gursken har utført arbeidet.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter fra Mare Safety og MOB-båt fra Norsafe.

Innredning
Navco har hatt oppdraget med innredningsarbeidene ombord der paneler på innvendige skott er fra Contech, mens både VAD og Rovde Møbelfabrikk har levert møbler. Miele har supplert vaskeriutstyr, og Mare Safety har levert Beha produkter til byssen. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonene er utført av Hareid Elektriske Teknikk, og både brokonsoller og alarmanlegg for maskinrommet er type Umas. Styrehusstoler er av SAP fabrikat.

Elektronikk
Sletten Electronics har levert den elektroniske broutrustningen til skipet, og DP-systemet er fra Kongsberg Maritime. Navigasjons- og kommunikasjonsutrustningen består av Sperry 250 ARPA radar, Sperry 340 ARPA radar, Sperry ES 5100-01 ekkolodd, Sperry Naviknot 400, Naviknot III logg, Cassens & Plath Navigat X MK1 gyrokompass, Sperry Navipilot V HCS/G-TMC autopilot, Furuno FAX-30, Furuno Telchart T-2026 ECS plotter, Sailor radiostasjon, Leica MX-Marine MX 420/8 GPS, Tron 40S nødpeilesender, SART radar transponder, Tron TR-20 VHF, Sailor RT 5022 VHF, Motorola GM360 VHF, Motorola GM360 UHF, Motorola GP340 ATEX, ICS NAV 5 navtex, Sailor Inmarsat C, Sailor TT3000 SSA og Fleet 77 Inmarsat. SeaTel har levert TV-sat. antenne.

Myklebust Verft AS skal levere bnr. 51 til Eimskip og bnr. 47 til Augusta Offshore i april, og så følger bnr. 48 til Remøy Management i juni, bnr. 53 til Aries Offshore i august, bnr. 49 til Remøy Management i oktober, bnr. 54 til Rem Offshore i desember, bnr. 52 til Remøy Management i mars 2009, bnr. 55 til Siem Offshore i juni og bnr. 56 og bnr. 57 til samme rederi i september henholdsvis mars 2010.

DEL