M/S «ASSO VENTINOVE»

Myklebust Verft AS, Gursken har bygget nok et offshore service skip for Augusta Offshore SpA, Napoli. Byggenummer 47 M/S «ASSO VINTINOVE» ble overlevert rederiet den 8. mai.

Nybygget er av UT 734 N design, og arbeidsoppgavene blir beskrevet som anchor-handling, towing, firefighting, rescue and oil recovery operations. Augusta Offshores to Myklebust kontrakter brakte antallet fartøyer av UT-design opp i ni for rederiet.

M/S «ASSO VENTINOVE»
Hoveddata:

Lengde o.a. 68,90 m
Lengde b.p.p. 60,45 m
Bredde største 16,80 m
Dybde i riss til h.dk. 7,20 m
Draft max. 6,19 m
Dwt ca. 2.450
GT ca. 2650
IMO nr. 9379428

Tankkapasitetene er 750 m3 brennolje, 700 m3 ferskvann og 1000 m3 vannballast/drill water

Maskineri
Fremdriften besørges av fire Bergen dieselmotorer, 2 x C25:33L6P à 1800 kW og 2 x C25:33L8P à 2400 kW som via to Kamewa Ulstein reduksjonsgear driver to propellanlegg av samme fabrikat med diameter 3700 mm. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med tre Kamewa Ulstein sidethrustere type TT1650 hver på 660 kW.
Hjelpemaskineriet består av to Volvo Penta D12 motorer hver på 564 kW og Marelli generatorer. Strøm produseres også av to Scandinavian Electric Systems akselgeneratorer hver på 2400 kVA. Havneaggregatet er et Volvo Penta D9/Marelli generatorsett.
Isoleringsarbeidene er utført av Navco, Alfa Laval og RWO har levert separatorer og pumpeutrustningen kommer fra Allweiler og Ing. Per Gjerdrum. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco. Proviant kjølemaskineri er fra Vattøy Kjøleservice, tankpeileutstyr er fra AM Instrumentering og kjelutrustning kommer fra Pyro. Norsk Atlas har levert osmose anlegg, og vibrasjonsisolator er fra Vibratec Akustikprodukter. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Autronica Fire and Security har levert brannslukkingsanlegget i maskinrommet.

Dekk
Dekksmaskineri er en Rauma Brattvaag leveranse, og Odim Abas har levert to 3t/16m kraner. Rolls-Royce Marine har forestått cement anlegget. Ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter, og Gurskøy Sveiseindustri har levert landgang. Libra Plast har levert brann- og GRP dører, og vanntette skyvedører er en IMS leveranse. Vinduer er fra Bohamet, og. O.S. Solhaug har levert Seematz lyskastere.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe. Fi-Fi leveransen er fra Aker Kvaerner Subsea.
Nybygget er oppmalt med International Maling malingssystemer, og Norblast, Gursken har utført overflatearbeidet.

Innredning
Navco har hatt oppdraget med innredningsarbeidene ombord der paneler på innvendige skott er fra Contech, og både VAD og Rovde Møbelfabrikk har levert møbler. Miele har supplert vaskeriutstyr, og Mare Safety har levert Beha produkter til byssen. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
De elektriske installasjonene er utført av Hareid Elektriske Teknikk, og både brokonsoller og alarmanlegg for maskinrommet er type Umas. Styrehusstoler er av SAP fabrikat.

Elektronikk
Sletten Electronics har levert den elektroniske broutrustningen til skipet, og DP-systemet er fra Kongsberg Maritime. Navigasjons- og kommunikasjonsutrustningen består av Sperry 250 ARPA radar, Sperry 340 ARPA radar, Sperry ES 5100-01 ekkolodd, Sperry Naviknot 400, Naviknot III logg, Cassens & Plath Navigat X MK1 gyrokompass, Sperry Navipilot V HCS/G-TMC autopilot, Furuno FAX-30, Furuno Telchart T-2026 ECS plotter, Sailor radiostasjon, Leica MX-Marine MX 420/8 GPS, Tron 40S nødpeilesender, SART radar transponder, Tron TR-20 VHF, Sailor RT 5022 VHF, Motorola GM360 VHF, Motorola GM360 UHF, Motorola GP340 ATEX, ICS NAV 5 navtex, Sailor Inmarsat C, Sailor TT3000 SSA og Fleet 77 Inmarsat. SeaTel har levert TV-sat. antenne.

Myklebust Verft AS skal levere bnr. 48 til Remøy Management i juni, bnr. 53 til Aries Offshore i august, bnr. 49 til Remøy Management i oktober, bnr. 54 til Rem Offshore i desember, bnr. 52 til Remøy Management i mars 2009, bnr. 55 til Siem Offshore i juni og bnr. 56 og bnr. 57 til samme rederi i september henholdsvis mars 2010.

DEL