M/S «ANTHEM OF THE SEAS»

– levert fra Meyer Werft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Meyer Werft GmbH, Papenburg overleverte cruiseskipet M/S «ANTHEM OF THE SEAS» til Royal Caribbean Cruises Ltd. (Miami) den 10. april 2015 som verftets byggenummer 698. Skroget er også bygget ved Meyer Werft.

Dette er det andre skipet av denne typen – først ute var «Quantum of the Seas» – og skip nr. tre i serien får navnet «Ovation of the Seas» og skal være ferdig sommeren 2016. Det heter seg at denne klassen skip setter nye standarder når det gjelder eco-friendliness. I tillegg er sikkerheten satt i høysetet. Nybygningskontrakten for bnr. 698 ble inngått i februar 2011.

Skipet har kapasitet for 4.180 passasjerer i 2.090 lugarer og har mannskap på ca. 1.550. Første tur gikk fra Bremerhaven til Southampton 14. april der Emma Wilby fra Sunderland døpte nybygget i en spesiell seremoni den 20. april. I november skal skipet posisjoneres til “hjemmehavnen” New York for cruisefart til Caribbean.

M/S «ANTHEM OF THE SEAS»

Skipet fører Bahamas flagg med Nassau som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Passenger Ship, COMF-V(1), ECO, F-M, LCS-DC, FUEL(380 cSt,1010 kg/m3,0 °C), BIS og har følgende hoveddata:

(alle tall “cirka”)

Lengde o.a. .......................................................................................................... 347,06 m

Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 320,10 m

Bredde mld. .......................................................................................................... 41,40 m

Antall dekk ..................................................................................................................... 18

GT ......................................................................................................................... 168666

NT ......................................................................................................................... 153251

DW ....................................................................................................................... 12.000 t

Draft ....................................................................................................................... 8,82 m

Passasjerkap. ............................................................................................................. 4180

Antall pass. lugarer .................................................................................................... 2090

IMO...................................................................................................................... 9656101

Maskineri

Hovedmaskineriet utgjøres av fire Wärtsilä dieselmotorer, to av type 12V46 og to type 16V46 med total ytelse på 67200 kW, som er koblet til to ABB Azipod med ytelse på totalt 41000 kW. To nødgeneratorer er av Caterpillar fabrikat type 3516C HD.

Skipet er utstyrt med fire Brunvoll FU 115 sidethrustere for å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper. Kjelutrustningen kommer fra Alfa Laval Aalborg.

Diverse

Skipet er utstyrt med flere “first-at-sea innovations”, inkludert North Star, en leveranse fra MacGregor bestående av en kran og en observasjonsgondol som kan løfte passasjerene (14 ad gangen) 91 meter over havet med panorama utsikt.

Totalt 20 seachests blir beskyttet av Cathelco “pipework anti-fouling” systemer. Også brannpumper m/rør blir beskyttet av systemet. Cathelco har også levert ICCP (impressed current cathodic protection) systemeer som beskytter skrogoverflater mot korrosjon.

Bolidt har levert dekksystem til skipet.

-

Den 28. januar feiret Meyer Werft 220 års jubileum som skipsbygger. Bedriften ble etablert av Willm Rolf Meyer in 1795 som Thurm Werft i 1795 i Papenburg. I dag er det 6. og 7. generasjon i familien som eier/driver verftet. Selskapet har nå tre skipsbyggingsfasiliteter; Papenburg, Rostock-Warnemünde og Turku.