M/S «ANNE-MERETE»

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg overleverte byggenummer 236-3509 «ANNE-MERETE» til Roald Enoksen, Vannvåg i Troms den 24. april 2009. Båten er av typen Selfa Kystsjark 35’.

Fartøyet skal hovedsakelig brukes til fiske med garn og er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Skroget har innmontert bulb for bedre fremdrift og sjøegenskaper, og toppfarten er 11 knop.
«ANNE-MERETE» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 4,06 m
Lasterom 12 m3
Kjenningssignal LG4253

Dekk
Fartøyet har fått installert Selfa Kontroll Ballastsystem, og fra et panel i styrehus kan fartøyets totalvekt og trim både styrbord/babord og forover/akterover kontrolleres. Det er også montert Selfa Gyrodemp som reduserer slingring betraktelig.
På babord side er det montert levegg med leveggstak. Verftet har montert 1000 liters sløye-/skyllekar for effektiv fangsthåndtering. Lasterom er på over 12 m3.
Garnhaler type Maxihaler RSHMH07 på 700 kg er fra Rapp Hydema Syd, og det samme er garngreier. Lorentzen har levert hydraulisk garngreiearm med rotator, og hydraulikkanlegget kommer fra Sleipner. Det er også montert garnrenne og to tverrskips binger på dekk.

Diverse
Innredningen er lys og åpen med skipsdørker i lugar og styrehus. Innredningen er laget i massiv eik og eikefiner. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett som sikrer et tørt og behagelig inneklima. I tillegg varmes innredningen opp av en Pyro ovn. I lugaren er det to faste køyer og en sofa.
Messe på dekk har plass for fem personer, og førerstol er type NorSap 800. Det er montert defrosteranlegg med separate dyser på frontvinduer, førerplass og i lugar. Pantry er utstyrt med vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Et 24 V el-anlegg er montert av verftet. O.S. Solhaug AS har levert Seematz 500 W lyskaster. Sikkerhetsmessig er sjarken utstyrt med redningsflåte og annet redningsutstyr.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Deere 6081 dieselmotor som utvikler 235 hk v/2100 o/min, og som er koblet til et Nogva 1131 propellanlegg via et Nogva HC-168 gear med PTO. Toppfart er 11 knop, og normal marsjfart er 8,5/9 knop.
Generelt sett er forbruket på 35/40 fot Kystsjark ca. 2,5 liter/nm eller 20 liter/time.

Elektronikk
Navigasjons-/kommunikasjonsutstyret består av Simrad radar, Simrad ekkolodd, Simrad AP35 autopilot, Olex kartsystem, Simrad RS828 VHF og Nokia 810 mobiltelefon.

Selfa byggeverftene skal fremover levere flere Speedsjark og Kystsjark 35 fartøyer. En ny utgave av Selfa Arctic 40 Kystsjark lanseres nå med 20 cm høyere skrog. Det gir fartøyet økt kapasitet i lasterommet og større høyde i maskinrommet.

DEL