M/S «AIDAbella»

Meyer Werft, Papenburg i Tyskland overleverte M/S «AIDAbella» til AIDA Cruises i Tyskland 14. april 2008 som verftets byggenummer S 666. Skipet ble overlevert i Emden og døpt i Warnemünde-Rostock med Eva Padberg som gudmor ved en stor tilstelning med sangere og dansere akkompagnert av “the Chamber Orchestra of the Berlin Symphony Orchestra”. Jomfrucruiset gikk så til Bergen.

AIDA er det 5. største Carnival cruiseselskapet og er dominerende på det tyske markedet. I 2008 vil rederiet ha ca. 360.000 passasjerer, et tall som vil øke til nær 800.000 innen 2012, i henhold til estimater gitt av Cruise Industry News.

M/S «AIDAbella»
Dette er det andre skipet som verftet bygger for rederiet, og GT er på ca. 69.200 med 252 meter lengde og Panamax bredde. Den kontraherte serien er på seks skip, og først ut var «AIDAdiva» som ble levert i 2007. Prisen på skipet har vært nevnt som ca. US$ 378 millioner.
Innvendig design er ved tyske PartnerShip som gir passasjerene inntrykk av at skipet er større enn hun egentlig er.
Passasjerkapasiteten er på 2.050. Cirka 65 prosent av lugarene er utvendige, og de fleste av dem har egne balkonger. Totalt er det 1025 passasjerlugarer, og i tillegg kommer 18 suiter som befinner seg på dekk 6 til 9. Lugarfordelingen er da som følger: 18 suiter, 439 lugarer med balkong, ytterligere 205 er utvendige, 4 utvendige for funksjonshemmede med vindu, 7 innvendige for funksjonshemmede og 352 innvendige lugarer.
“Theatrium” med sitteplass til ca. 1.100 personer strekker seg over dekkene 9-10-11 med teater, barer og markedsplass og er på over 3000 m2. På dekk 1 er 4D Cinema og på dekk 10 finner man “Weite Welt” som er en multikulturell restaurant. “Fit & Fun”, “Body & Soul” og “Wellness Oase” befinner seg på dekk 11.
Sikkerhetsmessig er skipet inndelt i fem brannsoner, og skipet har seks tender båter og 14 livbåter samt to fast-rescue båter. Marine Evacuation System hører også med til dagens sikkerhetsstandard.
Nybygget har en besetning på ca. 650. Hun fører italiensk flagg og er klasset i Germanischer Lloyd. Det har gått med ca. 20.000 tonn med stål for å bygge henne. «AIDAbella» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 252,00 m
Lengde mld. 32,20 m
Antall dekk 13
GT ca. 69.200
Dwt ca. 6.100
Draft 7,30 m
Passasjerkap. 2050
Anatll pass. lugarer 1025
IMO nr 9362542

Maskineri
Hovedmaskineriet består av fire MaK 9M43C dieselmotorer som kan kjøres både med tungolje og dieselolje. Dette passer bra inn med IMOs forventede regelverk som ble nylig annonsert. Hver motor har ytelse på 9000 kW, og dette gir total fremdriftskraft på ca. 25.000 kW (ca. 36.000 hp).
Maskineriet ble inngående beskrevet i SKIPSREVYEN nr. 4/2006 og er bygget av Caterpillar Motoren Rostock. Maskineriet driver to single propeller samt to baugthrustere og to akterthrustere. I tillegg produseres strøm til skipet, inkludert air-condition og operasjon av restauranter og annet. MaK 9 M 43 C motorene er utstyrt med Flexible Camshaft Technology som ble utviklet for å redusere utslippene av sot og eksos. Skipets service speed er ca. 22 knop med forbruk 140 tonn per dag basis 85% MCR.
Det integrerte automasjonssystemet kontrollerer og overvåker alle tekniske anlegg og systemer og er redundant og desentralisert.

Diverse
«AIDAbella» opereres ved hjelp av et integrert navigasjons- og kommandosystem type NACOS 65-5 fra SAM Electronics.
Skipet er utstyrt med interaktivt TV-system som gjør at passasjerene kan lage sine egne programmer. Tilbudet omfatter video og audio, pay-TV, teleshopping, e-mail, internet, intranet og et Voice-over-IP system.


Meyer Werft GmbH skal levere det neste skipet i serien, «AIDAluna», i 2009.

DEL