MOSE skiller havet i Venezia

Rexroth hydraulikk transporterer utstyr som veier 23.000 tonn til en mobil tidevannssperre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Byggingen av en av Europas største tidevannssperrer, som er bygd for å beskytte den historiske handelsbyen fra oversvømmelse, er inne i sin mest kritiske fase. Siden sommeren 2009 har Rexroth installert hydraulikk for bruk i et senkbart transportsystem. Systemet flytter betongblokker på inntil 23.000 tonn til lastestasjonen. Disse blokkene danner fundamentet for den "mobile" tidevannssperren MOSE, som beskytter den venezianske lagunen fra middelhavets springfloer.
Gondolene på Canale Grande
ved Markusplassen og Palazzo Ducale di Venezia:
Venezia er en av verdens største turistattraksjoner og kontrollerte i bortimot 1000 år handelen mellom øst og vest i Middelhavet. Men byen ved lagunen, som har vært på UNESCOs verdensarvliste siden 1987, står i fare for å synke i havet. Springfloer – mer enn 50 bare siden 1993 – ødelegger gradvis bygninger og truer fremtiden til denne historiske byen.
En mobil tidevannssperre, Modulo Sperimentale Elettromeccanico, MOSE, bygges for å beskytte Venezia mot flom fra Middelhavet. Prosjektet er beregnet å stå ferdig i 2012.
MOSE bygger på prinsippet om oppdrift. I en betongkonstruksjon som er plassert på havbunnen i laguneåpningen mellom øyene utenfor Venezia, er det 79 tettpakkede, hule flomporter i stål. De er festet til fundamentet med et ledd. Når havet er stille ligger konstruksjonen rolig på bunnen, men dersom høyvann truer, presser komprimert luft vannet ut av de 20 meter brede og 5 meter tykke stålblokkene og presser dem opp i stående posisjon i løpet av 30 minutter. Den mobile tidevannssperren stenger lagunen for en springflo på inntil 3 meter. Den høyeste tidevannsbølgen som er målt var 1,94 meter.
Betongfundamentene som holder flomportene er på ca. 1600 meter, og plasseringen av disse begynte sommeren 2009. Fundamentene består av støpte betongdeler, som hver for seg veier inntil 23.000 tonn og er på størrelse med en fotballbane.
For å transportere disse betongkonstruksjonene har det norske selskapet TTS Handling System AS, verdensledende innen transfersystemer for skip, konstruert et heavy-load transportsystem. Systemet forbinder støpestasjonen på land med lasteutstyret for sjøtransport. Rexroth er systempartner og ansvarlig for prosjektering, levering og igangkjøring av det hydrauliske løfte- og transportutstyret.

Rexroth har arbeidet tett med TTS Handling Systems siden starten av designfasen, og har systemansvar for hydraulikken og dimensjoneringen av aggregatene. Selskapene har sammen en lang historie med suksess innen havne- og marinerelaterte applikasjoner ved alle verdens hav. Som en global aktør, kan Rexroth støtte TTS Handling Systems gjennom sin internasjonale organisasjon.