Mørch kom fra Danmark, og det ble lyst hos Odfjell

Arkivfoto: "Bow Fortune"

Bergensrederiet Odfjell SE fikk sitt beste kvartalsvise operasjonelle resultat siden tredje kvartal 2008. Odfjell konsernet leverer et totalresultat på USD 7 millioner.

Tilsvarende kvartal i 2014 endte opp med minus 26 millioner dollar. Driftsresultat på EBITDA-basis ble 42 millioner dollar, mot 13. Driftsresultat (EBIT) ble 10 millioner i pluss, mot minus ni i samme kvartal året før.

­ Vi har sett en jevn forbedring i kjemikalietank markedet i løpet av andre kvartal og har hatt økt inntjening både i det interkontinentale og i våre regionale markeder. Odfjells kjemikaliefrakt indeks (ODFIX) gikk opp 5 prosent sammenlignet med forrige kvartal, sier den nyansatte konsernsjef Kristian Mørch til skiprevyen.no.

– Hva med det regionale markedet i Europa?

– For oss har ikke det europeiske markedet vært lønnsomt og vi valgte derfor å gå ut av dette markedet i sommer da vi solgte våre tre skip som seilte i dette markedet, svarer Mørch.

– Det er et ønske fra myndighetene å få flere norskeide skip under norsk flagg  NIS. Har Odfjell noen planer om å ta skip hjem?

– Størstedelen av den egeneide delen av flåten er allerede NIS-registrert, men noen skip er også registrert i Singapore. Vi har ingen umiddelbare planer om å endre dette.

Resultatet for Odfjell Terminals fortsetter i positiv retning, med en EBITDA på USD 18 millioner første halvdel av 2015. Aktiviteten var delvis styrt av høy etterspørsel for både spot og mellomlangsiktig lagring på grunn av kontango I oljemarkedet.

Kostnadskutt og effektiviseringsprogrammet går som planlagt og alle kostnadsbesparende tiltak er i henhold til plan.

– Vi forventer at tredje kvartal 2015 vil være på samme nivå som andre kvartal

2015 for kjemikalietank segmentet som følge av ytterligere kostnadsreduksjon, men med et noe flatere marked. Vi forventer et stabilt til forbedret resultat i tankterminal segmentet gjennom økt kapasitet og fortsatt positiv utvikling ved terminalen i Rotterdam.

De åtte LPG/ethylene-tankskipene som Odfjell Gas AS (50 prosent Odfjell SE) har bestilt i Kina er forsinket, og rederiet er i forhandlinger med verftet om ny leveringsdato. Skipene, fire i 17.000 kubikkmeter størrelsen og fire på 22.000 kubikkmeter var bestilt ved NantongSinopacific Offshore & Engineering Co.på et tidspunkt da verftet var i ferd med å få nye eiere. Opprinnelig levering var avtalt til perioden 2015-2017.

Utover de åtte skipene har Odfjell SE nå ingen andre skip i bestilling. Men ifølge Mørch evaluerer rederiet kontinuerlig flåten. – Når tiden er inne vil det være aktuelt å skaffe flere skip, sier Mørch til www.skipsrevyen.no.