M/F «REBBENESØY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Gdansk Shiprepair Yard “Remontowa” SA overleverte M/F «REBBENESØY» til Torghatten Nord AS, Tromsø i august som byggenummer 610/1. Dette er den første av to ferger av denne typen som verftet bygger.

Turen fra Gdansk startet den 6. september, og dåpen fant sted på Industrikaia på Hansnes i Karlsøy kommune den 24. september med Irene Larsen som gudmor. Til stede ved seremonien var et stort antall fra lokalbefolkningen, og etterpå var det “åpent skip”.
Ifølge rederiet var dette den første nybygde fergen i Troms siden 2002. Navnet på fergen ble valgt etter en navnekonkurranse som ble vunnet av Heide Beate Hansen.
M/F «REBBENESØY» er rederiets første nybygg av totalt åtte som blir bygget ved Remontowa. Fergen har kapasitet på 48 passasjerer og 16 biler og skal trafikkere fergesambandet Mikkelvik - Bromnes. Fergen er klasset i DNV til ✠1A1, RE(nor), Car Ferry B, E0. Nordnorsk Skipskonsult AS har stått for design av fergen som har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 35,90 m
Bredde største
10,05 m
Dypgående 4,00 m
Pbe 16
Passasjer kap.
48
GT 396
IMO 95894


Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Volvo D16 dieselmotorer hver med ytelse på 442 kW som driver to Schottel thrustere hver med kraft på 1200 kW. Hjelpemotoren er en Volvo D7 motor på 130 kW. M/F «REBBENESØY» seiler med besetning på tre personer.

Video hentet fra Youtube: