M/F «HERØYSUND»

– ferge fra Fiskerstrand BLRT

Herøysund
Herøysund

Bilfergen M/F «HERØYSUND» ble overlevert fra Fiskerstrand BLRT AS til Boreal Transport Nord AS, Hammerfest den 16. september 2013 som verftets byggenummer 11. Fergen er av MM 64 FD design utarbeidet av Multi Maritime. Skroget er bygget ved ADA Shipyard i Tyrkia.

Kontrakten for tre ferger ble inngått i mars 2012, og fergene skal settes inn på tre forskjellige fergesamband på Helgelandskysten i Nordland fra 1. januar 2014, nemlig Stokkvågen – Lovund, Stokkvågen – Træna og Flostad- Søvik. Verftet vant byggekontraktene i internasjonal konkurranse, og kontraktsverdien er i størrelsesorden 4/500 millioner kroner. Nordland fylkeskommune er oppdragsgiver for sambandene, mens Boreal Transport Nord er operatør.

M/F «HERØYSUND»

er det første av disse nybyggene som fører til vesentlig kapasitetsøkning på rutene. Fergen har plass til 50 pbe og 249 passasjerer/mannskap. Utslippsvennlige dieselmotorer i kombinasjon med skrogformen gjør at de nye fergene blir betydelig mer miljøvennlige enn dagens. To av fergene får en lukket konstruksjon med sikte på drift i farvannsområde C, mens den tredje bygges åpen for drift i farvannsområde D.

M/F «HERØYSUND» er tilpasset bevegelseshemmede og utstyrt med heis. Det er egen restaurantavdeling, og trådløst nett er tilgjengelig for passasjerene.

Fergen har Sandnessjøen som hjemstedshavn, er bygget i henhold til DNV ✠1A1, Car ferry B, Clean E0, R3 (nor) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 71,20 m
Lengde bildekk 60,48 m
Bredde største 14,20 m
Dybde i riss h.d. 3,80 m
Draft summer 3,80 m
Pbe kap. 50
Pass./mannskap kap. 249
GT 2357
Dw 360 t
IMO nr. 9666405

Maskineri

Fremdriften besørges av 2 x CAT C32 dieselmotorer hver med ytelse på 746 kW som driver 2 x Schottel Twinpropeller STP 0550 FP. Strømforsyningen besørges av 2 x CAT C9 motorer hver med 215 kW v/1500 o/min som driver Leroy Somer generatorer.

Aeron har levert ventilasjonsanlegget. Autronica har forestått brannslukkingsutstyr med både sprinkler og skumanlegg, mens ACEL har levert alarmanlegg. Parat Halvorsen har levert kjelutrustning, pumper kommer fra Allweiler og Ing. Per Gjerdrum, og Atlas Copco har levert arbeidsluft kompressor. Ventilleveranser er fra Ålesund Armatur, Brødrene Dahl og Ahlsell.

Dekk/innredning

Brude Safety har levert redningsutstyr, og redningsbåt m/davit er levert av Noreq. Vinduer er levert av Ide Marine, Tyrkia, og viskere er type Seematz fra O.S. Solhaug. Libra Plast har levert utvendige dører, GRP dører og luker, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Schindler Stahl Heiser har levert passasjerheis.

Dimo har levert hydraulikk, og dekksmaskineri er leveranser fra Adria Winch. Den nye fergen er oppmalt med malingssystemer fra Hempel, og katodisk beskyttelse er fra MPE Cathodic.

Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og de elektriske installasjonsarbeidene er utført av Acel AS. Samme firma har installert bropulter fra Elpro og har levert automasjonssystem. Den elektroniske broutrustningen kommer fra Sigurd Solberg.

Fiskerstrand BLRT bygger ytterligere tre ferger for Boreal Transport som skal leveres fortløpende fremover. Deg gjelder bnr. 12, “Husøy”, bnr. 13, “Lovund”, og bnr. 14, “Tenna”. I 2014 skal de to fôrbåtene med gassdrift leveres til Egil Ulvan Rederi.