Administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund Foto: Norges Rederiforbund

Meget tilfreds med regjeringens fregattbidrag

Norges Rederiforbund er meget tilfreds med at regjeringen i dag har annonsert at den vil sende en fregatt til Adenbukten og Det indiske hav i kampen mot pirater i andre halvår 2013.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Dette er en erkjennelse av at Norge, som en av verdens største skipsfartsnasjoner, har et spesielt ansvar for å bidra i den internasjonale dugnaden mot piratvirksomhet i disse havområdene. Det norske militære bidraget er viktig for å trygge en av verdens viktigste handelsveier, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund.

Pirataktiviteten er gått ned det siste året, målt i både antall angrep og kapringer. – Dette er et uttrykk for at beskyttelsestiltakene virker. Pirattrusselen er fortsatt stor. Vi må derfor være forberedt på at behovet for militært bidrag vil være stort i lang tid fremover. Vi er derfor glade for bidraget som norske myndigheter nå stiller med, uttaler Henriksen.

– Vi har til en hver tid flere titalls norskkontrollerte skip i området og har årlig rundt 1.000 skip som passerer området. Foreløpig er ingen norskflaggede skip blir kapret, men trusselen er der hele tiden. Det gir stor trygghet for norske sjøfolk at det er norsk militært personell i området, sier Henriksen.

Norske rederier har iverksatt en rekke tiltak med positiv effekt for å bedre skipenes sikkerhet, såkalte passive beskyttelsestiltak. Dette arbeidet fortsetter med uforminsket styrke, men rederiene og sjøfolkene kan ikke stå alene i møtet med disse utfordringene. Norsk militær tilstedeværelse er derfor svært viktig. Fra 1. juli 2011 har norske rederier kunnet søke om midlertidig tillatelse til ha væpnede vakter om bord, noe som også har bidratt positivt til nedgangen i antall kapringer. 30-40% av norske skip har nå væpnede vakter om bord til vern mot piratene.

Norge har ikke hatt noe militært bidrag i området siden et Orion rekognoseringsfly ble sendt til Seychellene i tre måneder på høsten i 2011. Vi har vært veldig tydelige overfor norske myndigheter i at Norge må bidra, også i felt, sier Henriksen.

De somaliske piratene kommer fra et lovløst samfunn. Den langsiktige løsningen på dette problemet ligger i å bygge en velfungerende stat. Rederiforbundet bidrar derfor også med støtte til prosjekter på land i Somalia, avslutter Henriksen.