Matroslærling og brannslukker i Afrika

M/S “Africa Mercy”, verdens største privateide hospitalskip.
18 år gamle Marius Theis Moe er matroslærling på hospitalskip i Afrika. I august i fjor dro han til Liberia for å bekjempe fattigdom. Her mønstret han på verdens største privateide hospitalskip, «Africa Mercy».

– Dette hadde jeg lyst til, både for å se en annen verdensdel og gjøre noe unormalt; være vekke fra Norge i åtte måneder, sier den entusiastiske bergenseren og fortsetter: – Ombord er vi omlag 400 mennesker fra 35 forskjellige nasjoner, så det er litt av en gjeng. Skipet som vi jobber på, er opprinnelig dansk, og opererte som togferge i hjemlige farvann. Nå ligger hun som et flott skip som gir håp og legedom til befolkningen i Vest-Afrika».
Ex. «Dronning Ingrid» fra 1980, ble i 1999 overtatt av den kristne bistandsorganisasjonen Mercy Ships. Den internasjonale organisasjonen satte igang en storstilt ombygging. Jernbanefergen skulle bli hospitalskip og bidra til å forvandle liv blant verdens fattige. I øvre del av det 1200 m2 store togdekket ble det satt inn et nytt dekk med lugarer for et mannskap på opptil 450 frivillige. Nedre del av togdekket ble omgjort til et topp moderne hospital med en kapasitet på rundt 4000 operasjoner årlig. Fartøyet på 16.572 bruttotonn er 143 meter langt og startet sin tjeneste for de trengende våren 2007. «Africa Mercy» avløste «Anastasis», Mercy Ships sitt flaggskip siden organisasjonen startet i 1978.

104sp_marius_498679256.jpg

Marius Theis Moe stortrives på dekk.Skoleskip og supply
Matroslærlingen fra Norge startet sin karriere på skoleskipet Gann i Stavanger. Deretter ble det supplybåt hos Solstad, og han avslutter nå sin læretid hos Mercy Ships. – Jeg er veldig fornøyd med lærlingeordningen de har her ombord, sier Theis Moe. – Jeg får prøve meg på det meste. Til nå har jeg gjort vanlig dekksarbeid, nattevakter, og kjørt truck. Jeg skal dessuten snart få kjøre kran. Det blir bra.
– Vi har to kraner, en større kran akter med SWL 23 tonn, og en mindre kran midtskips med SWL 1,2 tonn. Jeg har også blitt trent opp som “waterman”. Det vil si at jeg har ansvar for at vi får nok ferskvann ombord, og jeg doserer klor i det bakterieholdige liberianske vannet. I tillegg tar vi vanntester hver uke. Og jeg skal snart trenes opp som brannmann. Da består arbeidsoppgavene i å sjekke, sjekke og sjekke. Vi har enormt mye brann- og redningsutsyr som skal kontrolleres og testes ukentlig, månedlig og årlig. I tillegg er jeg røykdykker på et av brannlagene ombord. Så jeg synes selv jeg er veldig heldig som får oppleve alt dette. Jeg lærer enormt mye, og det trives jeg godt med.

Maritimt Opplæringskontor
– En elev som vil ta sjømannsutdannelse og som har et eventyrbehov kan være spesielt aktuell for dette. Dette sier Geir Fridtjof Foldøy ved Maritimt Opplæringskontor i Haugesund, og fortsetter: – Vi har fått mye positive tilbakemeldinger. Lærlingene er veldig fornøyd. De har fått lære faglige ting, men så har de også fått oppleve så mye meningsfulle ting ved å hjelpe andre som ikke har det så bra, avslutter opplæringskonsulenten.
Matroslærlingen fra Vest-Norge er enig: – Å se at mennesker får sine liv forandret er fantastisk. Man ser de før operasjon, og man møter dem etterpå. Ikke bare er svulsten fjernet, eller de har fått synet igjen, men ansiktet deres skinner som solen. Det er stort for en liten bergenser å få oppleve slikt.

Mercy Ships er avhengig av alle slags sjøfolk og annet teknisk personell for å drive hospitalskip. Ombord er det barnehage og skole slik at man også kan ha med familien på et kort eller langt opphold. Folk er ombord alt fra to måneder til femten år. Vil du vite mer om Mercy Ships eller M/S «Africa Mercy»? Se: www.mercyships.no.

DEL