Maersk opsjoner blir ikke erklært

Majestic Mærsk - akterdekket.

Med dagens svake containermarked kan man ikke være overrasket over at Maersk Line lar opsjoner for flere skip gå fra seg.

Det gjelder seks 19.630 teu skip. Denne kontrakten ble inngått i begynnelsen av juni i år for 11 store containerskip med rederiets opsjon på ytterligere seks enheter.

Disse skipene skal etterfølge serien på 20 Triple-E av omtrent samme størrelse. Den serien ble avsluttet med skipene MARIT MÆRSK og MATHILDE MÆRSK som ble levert i juni 2015 (omtalt i SR nr. 6/2015). Både den nye kontrakten og serien Triple-E skal bygges/ble bygget ved Daewoo, og de 20 x 400 meter store skipene ble levert på kun to år og noen få dager, eller sagt på en annen måte, 37 dager i gjennomsitt mellom hvert nybygg.

Den andre opsjonen som ikke ble utøvet, gjaldt to 3600 teu feeder skip.

Fortsatt har Maersk Line en opsjon for åtte 14.000 teu skip, men erklæring for denne blir utsatt. Også den kontrakten ble avtalt sist sommer med fast ordre for ni skip og opsjon for ytterligere åtte. Skipene får lengde på 353 meter, og kontraktsverdien ble oppgitt til US$1,1 milliarder. Disse skipene skal bygges ved Hyundai Heavy Industries.

Leaner and simpler
Markedet har utviklet seg svakere enn hva rederiet forventet, og troen på oppgang i 2015 svinner hen. Det får konsekvener, for fire services blir stoppet. Det nevnes også at opptil 4.000 stillinger skal bort innen utgangen av 2017.

Maersk Line CEO, Søren Skou uttalte “We are on a journey to transform Maersk Line. We will make the organisation leaner and simpler. We want to improve our customer experience digitally and at the same time work as efficiently as possible.”

I forbindelse med 3. kvartal 2015 resultatet ble det opplyst at omsetningen falt med 14,9% år/år, mens gjennomsnittlige fraktrater ble redusert med 19,3% år/år.

Nedgang
Container traden totalt på den viktigste ruten, Fjerne Østen – Europa, falt med 6% i september sammenlignet med samme måned i 2014. Volumet var 1,2 millioner teu.

For perioden januar – september estimeres nedgangen å være 4,7% år/år.

 

MARIT MÆRSK og MATHILDE MÆRSK