Palmer Johnson 123 N° 3

Luksus fra Kvinesdal

Det engelsk-amerikanske Palmer Johnson Boats (PJ) skal serieprodusere 80 meter lange yachter ved Fedafjorden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk, kjent for blant annet havforskningsskipet «James Cook» (UK) og de norske «Johan Hjort» og « G.O. Sars», har hatt slagside siden i fjor høst.

Nå overtar Palmer Johnson (PJ) som leietaker på Angholmen under den nye E 39-brua over Fedafjorden. Dette skriver NA24.no idag.

140 ansatte, pluss innleide, skal omstilles til produksjon av de mest luksuriøse motoryachtene som tenkes kan parallelt med fullføring av et beredskapsskip til Møkster og et avansert offshoreskip til Solstad. Skip nummer to til Møkster kan derimot bli kansellert.

Hvorfor norsk

– Hvorfor kjøpe et norsk verft?

– «Slippen» har et godt renommé. Dessuten er det få verft som har ledig kapasitet, sier Timo Mohammed som overtok det 90 år gamle amerikanske verftet i Wisconsin i USA for litt over fire år siden. Foruten ny drift i Kvinesdal holdet det nå engelskbaserte selskapet på å bygge opp et nytt verft i Southampton. Og i motsetning til offshoreskip er ikke luksusyachter til milliardærer like konjunkturutsatte.

– Vi bygger først og selger etterpå. I sluttfasen kan kjøperne velge det de vil av ekstrautstyr, forklarer Mohammed. Omtrent som ved bilkjøp, bare at du multipliserer sluttsummen noen hundre ganger.

Store tap

Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk (FSM) blir som selskap forsøkt avviklet ved frivillig gjeldssanering. Men gjelden er skyhøy: Godt over hundre millioner med fare for konkurs.

Det er uvisst om Slippens eiere, fetterne Leif Alfred og Eivind Kongevold, får beholde selve verftseiendommen via Kvina Verft Eiendom AS. SpareBank 1 SR-Bank har nemlig gjennomgående pant i både eiendomsselskapet og driftsselskapet.

– Vi er innforstått med et visst tap som det allerede ble tatt høyde for i vårt regnskap, sier bankens kommunikasjonsdirektør Thor Christian Haugland. Samtidig bekrefter han at banken er med på løsningen som nå sikrer drift via et nytt selskap.

Møkster risikerer ikke større tap for skipet som er under arbeid.

– Vi har overtatt skipet og betaler fortløpende for fullføringen, sier teknisk sjef Nils H. Liaaen til NA24.