Los gikk fra borde – og så gikk de på grunn

Det gikk for nær et skjær ved Gjeslingfallet utenfor Kristiansund, contaimerskipet fra Latvia. (Foto: Marius Strømmen © Redningsselskapet)
På redningsskøyta fulgte de med på hvor det latviske skipet «Kegums» gikk, og var redd det kunne gå galt. Og galt gikk det.
Hei!

Liten 16. mai-rapport fra oss på RS «Knut Johan»

Fredag, 16.mai lå RS «Knut Johan» på sida av RS «Det Norske Veritas» i Kristiansund da hele gjengen satt om bord i Veritas’en og studerte AIS’en og fulgte et skip som gikk alt for nær et skjær rett ved Gjeslingfallet utenfor Kristiansund. Det gikk ikke lange tida før Florø var på tråden, og kommanderte oss ut. «Skip på litt over 100 meter, med 10 mann om bord gått på grunn og tar inn vann. Losen var gått fra borde på lastebåten 3 minutter før grunnstøting. Losbåten ligger på sida og er klar til å plukke opp folk om nødvendig!» Klokka var 14.20.

Vi starta opp maskinene på RS «Knut Johan», men med litt is i magen og bruk av hodet, konkluderte vi raskt med at vi ikke var tilstrekkelig til jobben. Men RS «Det Norske Veritas» var uten styrmann, så nå var det tid for improvisasjon! RS Knut Johan ble lagt på sida av den andre losbåten i Kristiansund, og Veritas’en plukka oss opp som ekstra mannskap.
Deretter ble det satt kurs mot havaristen, etter melding til havnevakta om hurtig utrykning.

Etter knappe 15 minutter gange var vi fremme ved havaristen, som hadde en svak slagside. Ingen var evakuert, og sleper ble satt. Det var nå vi ble virkelig glad for at vi hadde tatt Veritas’en i stedet for, i dette tilfellet, stakkars lille «Knut Johan». Slepekrafta var oppe i 19,5 tonn (!) når skipet begynte å bevege på seg. Men skipet satt seg fast igjen, og vi prøvde forskjellige retninger før vi klarte å få den helt av skjæret, hvorpå skipperen utbrøt; «Dette er nesten bedre enn hva man gjør på bryllupsnatta!», lettere vilter etter prestasjonen 🙂

Deretter tok vi kontakt med agenten til skipet for å høre etter status om tanker og om det var konstatert hull. Beskjeden var at det var konstatert hull på flere tanker, flere ballasttanker og en gasoil-tank.

Sjøfartsdirektoratet og havnevesen ble kontakta, og vi fikk mobilisert lenser når vi kom inn til Fiskerikaia. Heldigvis var det mye plass i gasoil-tanken, så vannet pressa olja opp og utslipp var unngått! Men lenser ble allikevel lagt ut når skipet klappa til kai, for sikkerhetsskyld.
Dykker fra RS gikk ned med videokamera, og konstaterte opp til 10 hull langs styrbordssida. Det største var en flenge på 60 cm som gikk over to tanker.
Videoen ble etterpå studert , og skipet fikk seilingsforbud av skipskontrollen og sjøfartsdirektoratet før de hadde lossa av en stor del av lasta på 3640 tonn pga de store skadene.

Redningsskøyta ble etter hvert dimmitert, og vi fikk stor takk for arbeidet vårt og måten vi hadde håndtert situasjonen på, både ifra Sjøfartsdirektoratet, Skipskontrollen og agenten.

Vi reiste fra havaristen 21.30, og var klar for 17. mai!
Hilsen

skipper Helge Skarpnes og motorpasser Marius Strømmen, samt Per Bergmann og Kristian Pettersen om bord i RS «Det Norske Veritas».

Artikkelen er hentet fra Redningsselskapet

DEL