Hamworthy Baltic Design Centres LNG drevne RoPax ferge.

LNG fuelled RoPax

I SKIPSREVYEN nr. 4/2010 ble Hamworthys £50 millioners LPG ordre i Brasil nevnt. Den gjaldt blant annet design av LPG carriers i tre størrelser. Totalinvesteringen for disse åtte enhetene kommer på cirka $536 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skipene er designet av Hamworthy Baltic Design Centre og er på 4.000 m3, 7.000 m3 og 12.000 m3. Alle tre versjonene skal kunne transportere propylene, propane, butadiene, Iso-butane, butylene, N-Butane og LPG mix.
Den største typen har tre lastetanker hver på ca. 4100 m3 basert på 100% volum og har også en tank på dekk på 124 m3. Både 7.000 m3 og 4.000 m3 designene har to lastetanker og to deepwell pumper. Alle tre typene skal utstyres med MAN hovedmaskineri.
Det skal bygges fire av 7.000 m3 størrelsen og to hver av de to andre.
Ro/Pax
Hamworthy Baltic Design Centre har nå utviklet et design for en RoPax ferge med naturgass fremdrift. Det har et Wärtsilä hovedmaskineri type 9L50DF (4 enheter) med nominell ytelse 34.200 kW og to CPP propeller som skal gi service fart på ca. 22,5 knop.
Skipet får kapasitet for ca. 400 passasjerer og har 2.400 løpemeter tilgjengelig for kjøretøyer. Dødvekten blir på ca. 9.800 tonn. LNG tankene rommer ca. 1500 m3 og dieseltankene ca. 780 m3. L x B x D er 193,20 x 28,50 x 23,30 m (to upper deck).
Hamworthy Baltic Design Centre
Selskapet ble etablert av en gruppe skipsdesignere og -ingeniører med lang erfaring fra polsk skipsbygging, inkludert Gdynia verftet. I tillegg til ship design kan firmaet også utføre oppgaver som FMEA (Failure Modes and Effect Analysis) og forskjellige type beregninger. Firmaet tilbyr også representasjon for oppfølging av nybyggprosjekter.
Hamworthy Baltic Design Centre er engasjert i skipstyper som gass- og containerskip, bilbåter, tank/kjemikalie skip og offshore fartøyer.