Havila Phoenix

Langsiktige kontrakter til en verdi over 1 milliard kroner

Havila Shipping ASA har inngått to kontrakter på til sammen over en milliard kroner med DeepOcean og Subsea7. Kontraktene er for de to subsea-fartøyene Havila Phoenix og Havila Subsea. Kontraktene sikrer Havila Phoenix arbeid i minimum 7 år for DeepOcen. Havila Subsea skal arbeide for Subsea7 ut 2013.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrakten er for en fast periode på 7 år med 4 opsjonsperioder - hver på 1 år. Oppstart er i første kvartal 2014, og inkluderer avtale om konstruksjonsmessige tilpasninger av fartøyet i forkant av kontraktsperioden.

IMR fartøyet Havila Subsea bygget i 2011 har avsluttet arbeid for Statoil under nåværende kontrakt med Subsea 7. Kontrakten er forlenget og Havila Subsea vil fortsette å arbeide for Subsea 7 det meste av inneværende år.

Administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping er godt fornøyd med de nye milliardkontraktene:

”Vi har sagt at vårt viktigste fokus fremover skal være å forbedre inntjeningen på vår svært moderne flåte. Disse kontraktene bidrar i så måte veldig godt. Havila Shipping hadde ved årsskiftet en kontraktdekning for flåten i 2013 som gir oss vel 900 millioner kroner. Dette øker – og samtidig øker våre sikre inntekter også betraktelig for 2014 og årene fremover,” understreker Njål Sævik.

Det Fosnavåg-baserte offshore-rederiet med markedets laveste gjennomsnittsalder på flåten fikk et plussresultat i 2012, til tross store svingninger i markedene og lave rater i spotmarkedet for ankerhåndterere (AHTS).

Etter et storstilt nybyggingsprogram har rederiet nå 28 skip, og ingen nybyggingskontrakter.

”Mitt fremste fokus i tiden fremover er på driften av skipene. Vi har forbedret inntjeningen, men det finnes fortsatt rom for forbedringer. Vi skal så raskt som overhode mulig få Havila Shipping tilbake til en situasjon der vi igjen kan betale utbytte til våre aksjonærer,” sier administrerende direktør Njål Sævik i Havila Shipping ASA.

Rederiet jobber for tiden med flere nye langtidskontrakter for både AHTS’er og PSV’er.