K/V «NORNEN»

K/V «Nornen» ble overlevert fra Szczecin Ship Repair Yard Gryfia JSC i Polen til (Kystvakten) Remøy Shipping 5. oktober som byggenummer 301. Skipet er bygget etter Skipsteknisk ST-610 design og ble døpt av Ingelin Killengreen.

Dette er det første av fem nye skip i Indre Kystvakt. Tre skal drives av Remøy Management og to av Remøy Shipping. De fire neste får navnene K/V «Heimdal», K/V «Farm», K/V «Tor» og K/V «Njård». Tre går inn i KVNord og to i KVSør. Pris per skip er mellom 60 og 70 millioner kroner.

K/V «Nornen» skal i operativ tjeneste på kysten fra Egersund til svenskegrensen. Slepeutrustningen, kapasitet opp til 40 tonn, gjør at fartøyet blir et godt supplement til beredskapen langst kysten. For oljevern har skipet fastmontert oljelense og oppsamlingsutstyr, og fartøyet er utstyrt med transportabelt brann- og lenseutstyr.

Fartøyet har to operasjonsrom med de fleste fasiliteter, ett på broen og ett på båtdekket. Forut og akterut er det fastmontert et 360-graders kamera som sørger for at bilder overføres med ett tastetrykk direkte til hovedredningssentralen, operasjonssentralene, Fellesoperativt hovedkvarter og andre.


K/V «Nornen» er utstyrt med to hurtiggående lettbåter. Den ene er en Fast Rescue Daugther Craft med overbygg, full navigasjonspakke og mulighet for overnatting. Fartspotensialet er opp mot 50 knop, og båten blir en unik ressurs for søk og redning, samt andre oppdrag, blant annet for politi- og tollmyndigheter. Båten er utstyrt med fast brannpumpe og lensearrangement, hjertestarter og nødvendig sanitetsmateriell. FRDC blir et forsøkskonsept og skal evalueres etter ett år.

K/V «NORNEN»
har klasse i DNV @1A1, ICE –1C, E0,Dynpos AUTS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
47,20 m
Lengde p.p.
42,00 m
Største bredde
10,30 m
Dybde i riss
5,00 m
Draft
3,25 m
Airdraft topp mast
max. 15,00 m
Lasteareal dekk
ca. 100 m2
Lastedekk styrke
2,5 t/m2
Lasterom
90 m3
Bollard pull
min. 20 t

Tankkapasiteter: 107 m3 brennolje, 95 m3 ferskvann og 140 m3 used oil.

Maskineri
Fartøyets diselelektriske fremdrift består av tre Cummins hovedmotorer, en KTA19DM1 på 485 kW og to KTA 38DM1 hver på 970 kW, og to Wärtsilä Azimuth LIPS FS225-2/WM propellanlegg hver på 1100 kW v/1200 o/min. Generatorene er av Marelli fabrikat.

Baugpropeller er type Wärtsilä LIPS FT125H-D på 300 kW v/1800 o/min. Motoren i havneaggregatet er også Cummins fabrikat type 6CTA 8,3D på 201 kW.

Kjelutrustning er fra Parat Halvorsen AS, pumpeutrustning kommer fra Desmi og Alfa Laval har levert separatorer. Tankpeileutstyr er fra Kongsberg Maritime, Novenco har levert air-condition anlegget og Novenco York kjølemaskineri. Varmevekslere er av type APV Heat Exchanger.

Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering, og Solberg Scandinavian har levert inergen brannslukningsanlegg, og brannalarmsystemet er fra Autronica.

Dekk
ODIM har levert dekksmaskineri, inkludert to ankervinsjer, to capstans, tuggervinsj og slepevinsj, og Strømme NME har levert to kraner på 3t/5m. Ankerutrustning er en leveranse fra Sotra Marine Produkter. Vinduene er en polsk leveranse, og Libra Plast har levert utvendige dører. Lanterner og lyskastere er levert av Norselight, og Glamox har supplert belysningsutstyr til nybygget som er oppmalt med Jotun malingssystemer.

Redningsutstyret omfatter FRDC fra Maritime Partner m/davit fra Hydramarine og fire DSB redningsflåter á 20 personer, levert av Brude Safety.

Diverse
Maritime Montering har hatt oppdraget med innredningen også. Fartøyet er arrangert med plass for 20 personer, men seiler med 11 personers besetning.

Beha har levert bysseutstyr og toalettsystemet er fra Jets. Scandinavian Electric Systems har vært el.teknisk konsulent og levert hovedtavle, mens verftet selv har utført de elektriske installasjonsarbeidene. Startapparat er en polsk leveranse.

Kongsberg Maritime har levert Power Management System og DP-anlegg, og de elektroniske instrumentene er levert av Emil Langva AS.

Nybygget er finansiert gjennom SEB og Sparebanken Møre, og Aon-Grieg har arrangert forsikring.

DEL