Kontrakt for avansert dykker- og konstruksjonsskip

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ultra Deep Charter, Singapore har bestilt design og engineering av tre store dykker- og konstruksjonsskip av design fra Marin Teknikk. Bygging av skipene skal utføres ved China Merchants Heavy Industries.

Skipene er et nyutviklet MT6023 DSCV design, som skal utrustes med et 18-manns dykkersystem, for operasjoner ned til 300 meters dyp.

MT6023 DSCV er et avansert dykker- og konstruksjonsskip utviklet for krevende operasjoner worldwide. Skipet vil ha en lengde på 111,6 meter og en bredde på 23 meter, høg standard på innredning for 120 personer, to kraner, en 150 T offshore kran med kapasitet ned til 3000 m havdybde og en 10 T offshore kran for operasjoner ned til 300 m. I tillegg, arrangement for 2 WROV’s (ubemannede fjernstyrte miniubåter/roboter) for operasjoner ned til 3000 meters havdyp.

Skipet skal bygges ved China Merchants Heavy Industry (Shenzhen) Co., Ltd. (CMHI), i Kina, og 1ste med Planlagt levering for det første skipet er medio 2017, 2nd på slutten av 2017 og det 3dje i midten av 2018. (Opsjoner for fartøy nr. 2 og nr.3 skal erklæres med 6 måneders mellomrom).

Med 1000 m2 åpent dekksareal og dekkstyrke på 10 tonn/m2 samt et mindre areal på150 m2 på båt-dekk over dykkerhangar danner dette en god plattform for fartøyetes operasjon og funksjon. Dette gjør skipet klart for operasjoner worldwide for mindre dype og ultradype prosjekt innen olje og gass-og fornybar energi sektoren.

Skipet bygges i henhold til klassenotasjonene DNV GL, inkludert den nye SPS koden; DNV GL + 1A1, EO, SPS, DYNPOS AUTR, DK(+), HELDK-SH, COMF-V(3), CLEAN DESIGN, DSV-SAT, DSV SURFACE, CRANE, ICE C, NAUT-OSV(A), BWM-T, REYCYCLABLE