Kleven Verft i Ulsteinvik, fotografert en nydelig vinterdag. Som man ser er det stor aktivitet ved kaiene.

Kleven Maritime – investerer for fremtiden

Det er ikke hverdagskost at det leveres store fiskebåter fra norske verft. Ei heller er ordrebøker på åtte skip til en samlet verdi av mer enn 3,6 milliarder kroner noe å kimse av. I tillegg ventes ny dokk samtidig som ledelsen tar stadig mer av stålproduksjonen tilbake til Norge. Dette måtte vi høre mer om og tok turen til Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven Maritime, vårt største norskeide skipsbyggingskonsern.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Millionvidunderet som fiskebåtrederiet Prestfjord AS i Sortland overtok fra Myklebust Verft AS for en tid tilbake, er langt på vei en enslig svale fra norsk verftsindustri. Trålerens størrelse og kompleksitet kan måle seg med nye offshorebåter bare få år tilbake i tid. Med vitale mål på 64,9 x 15,0 meter, en særdeles miljøvennlig hybrid fremdriftsløsning og systemer for topp moderne trålmetoder, står ikke M/Tr. “Prestfjord” til rundt en kvart milliard kroner langt unna en PSV i kompleksitet.

Konsernsjefen i Kleven Maritime, Ståle Rasmussen, er svært stolt over at et så flott rederi som Prestfjord AS kom tilbake til Kleven-gruppen da ny supertråler skulle kontraheres. – Det er 25 år siden sist, og vi har gledet oss over dette oppdraget, sier Rasmussen fornøyd. Rederen selv, Knut Roald Holmøy, er på sin side glad for at norske verft er konkurransedyktige. – Vi har hatt et svært godt samarbeid med verftet, forsikrer Holmøy.

– Fremdriftsmaskineriet er en kombinasjon av dieselmekanisk og dieselelektrisk maskineri, supplerer salgssjef Arve Holstad ved Kleven Maritime. – At all drift av vinsjene skjer elektrisk var utenkelig bare for få år siden, sier han og forklarer at M/Tr. “Prestfjord” er et effektivt fartøy både for bunn- og flytetråling.

Travelt år

Neste skip ut nå er M/S “Viking Prince”, en avansert LNG PSV til Eidesvik Offshore. Levering er satt til månedsskiftet mars/april. I september følger søsterskipet “Viking Princess” til samme rederi, men før den tid har både Olympic Shipping og Ugland Offshore overtatt hvert sitt fartøy, hhv. en stor MPSV og en PSV. I november overtar Olympic nok et stort skip, en søster til MPSV’en fra juni. Og endelig, for 2012, leveres en PSV til Rem Offshore før året ebber ut, også dette et søsterskip. Det er nemlig identisk med den LNG drevne PSV’en Eidesvik overtar nå i mars/april.

– Dette programmet må jo være usedvanlig hektisk, selv for Kleven Maritime? spør vi.

– Ja, det er det, bekrefter Rasmussen fornøyd. – Men det er rart med det, når organiasjonen først holder stort trøkk, er det fantastisk hva vi får til i fellesskap. Og ute på Myklebust er vi også gode på reparasjonsarbeider. Verftet der har blant annet en omfattende vedlikeholdsavtale med Tide Sjø.

– Men neste år, ser det ut til å bli en nedtur, eller?

– Nei, på ingen måte, forsikrer konsernsjefen og mener at Klevens gode omdømme gjenspeiles i ordremassen. – I tillegg til et seismikkskip og en MPSV som begge leveres i løpet av første halvdel av 2013, har vi gode prosjekter som vi arbeider med.

Arve Holstad forklarer at disse to fartøyene er bnr. 355, en ST 324 CD, rigget for seismikk til Sanco Shipping. – Her er levering fra Myklebust Verft satt til juni neste år, sier han. – Og MPSV’en, bnr. 357, som er av MT 6015 design og leveres fra Kleven Verft til Myklebusthaug Offshore allerede i februar neste år.

Når det gjelder fremtidige prosjekter er de samstemte på at trenden går mot større spesialskip, som subsea og anchorhandlere. På fartøyet til Myklebusthaug skal det installeres ny og avansert teknologi som vil føre til betydelig lavere drivstoff-forbruk. Konkret handler det om et DC Grid-anlegg fra ABB som er en ny måte å distribuere strøm til de elekrtisk drevne komponentene ombord. Ifølge Holstad henter man ut miljøgevinstene gjennom det lavere drivstoff-forbruket som følger av anlegget.

Venter på kjempedokk

Det er kjent at Kleven Maritime har kjøpt en russisk dokk som etter oppgraderingsarbeider i Polen skal være på plass ved Myklebust Verft i Gursken allerede i mai. – Dette er den største investeringen i Myklebust Verft sin 97-årige historie, sier konsernsjef Rasmussen forventningsfullt.

Han forteller at dokken skal brukes både til egne nybygg og til vedlikeholds- og reparasjonsarbeider. – Den er 170 meter lang, 40 meter bred og 18 meter dyp, og med en løfteevne på 15.000 tonn som er det dobbelte av dagens kapasitet ved Myklebust Verft, forklarer salgssjef Holstad.

Ståle Rasmussen er rask til å understreke at nydokken åpner helt nye muligheter for verftet. – Vi vil nå kunne dokksette skip inntil 180 meter lengde og med 28 meter bredde.

– I Gursken har dere jo allerede en dokk. Hvilke planer har Kleven med den?

– Den har vi allerede noen interessenter på, slik at salg til utlandet kan være et alternativ, svarer fra Holstad.

Tar stålarbeidet tilbake!

Til Skipsrevyen forteller konsernsjef Ståle Rasmussen at Kleven Maritime de siste årene har flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge.

– Vi går litt mot strømmen, ja, bekrefter Rasmussen. – Seksjoner produsert i Polen blir fraktet til Ulsteinvik og fases inn i vårt modulbaserte byggekonsept inne i hallene.

Når det gjelder byggingen av skipet til Myklebusthaug Offshore vil de mest avanserte skrogseksjonene bli produsert ved Kleven Verft i Ulsteinvik. De mindre avanserte seksjonene vil fortsatt bli laget i Polen.

– Hva er grunnen til denne utviklingen, spør vi.

– Vi har tradisjon i Kleven-gruppen med å gjøre mye stålarbeid, svarer Holstad. – Og i tråd med dette har vi robotisert deler av stålarbeidene samtidig som vi holder høyt fokus på planleggingsprosessen. Dermed har vi utviklet en kostnadseffektiv modell for skrogbyggingen.

At man er svært strategiske i sin skipsbygging, illustreres også ved at Kleven Maritime har samlet sin modulbaserte skipsbygging ved verftet i Ulsteinvik, mens man i Gursken driver med mer tradisjonell skipsbygging. Den ekspansive utbyggingen av fasilitetene ved Kleven Verft, og da særlig orienteringen mot skrogbygging, er med på å sikre gruppens ferdigstillingskapasitet slik at man fremover evner å levere så mange prosjekter som man gjør i perioden 2011/2012. I tillegg har man planer for bygging av en tørrdokk, fornying av haller og ny, større utrustingskai.

– Vi venter en fortsatt offensiv lete- og utvinningsaktivtet i Norge, og dermed også behov for nye og avanserte supplybåter, sier Ståle Rasmussen til slutt. – Med vekt på kvalitet og høy grad av egenproduksjon, skal vi være godt rustet til å møte fremtidig etterspørsel etter både offshoretonnasje og fiskebåter.

Bilder: Kleven Maritime, Ben Fylling og Skipsrevyen