Helt siden starten har internasjonal shipping vært et kjerneområde i advokatfirmaet Wikborg Rein, og i dag er firmaet ett av verdens fremste innenfor maritim rettsvirksomhet. Arkivfoto

Juridisk bistand globalt – Wikborg Rein rustet for fremtiden

Wikborg Rein er ett av verdens største advokatfirmaer innenfor maritim rett. Internasjonal shipping har hele tiden vært et kjerneområde, og i stadig mer globale markeder med kontraktsinngåelser på tvers av verdensdelene, er juridisk bistand ofte nødvendig. Overfor Skipsrevyen gav Øyvind Axe og Linn Hertwig Eidsheim i Wikborg Rein en redegjørelse av hvilke juridiske utfordringer maritime aktører står overfor i dagens marked.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den maritime industrien er både internasjonal og svært kapitalintensiv, og det fordrer en økonomisk og rettslig ryddighet i virksomheten. En kontraktsinngåelse i Asia er ikke forankret i det samme lovverket som her hjemme, og det er her forretningsadvokatene inntar en viktig rolle.
For å få klarhet i noen av de juridiske utfordringene i dagens maritime næringer, snakket Skipsrevyen nylig med to av partnerne i Wikborg Rein, Øyvind Axe og Linn Hertwig Eidsheim.
Advokatfirmaet er organisert i egne team innenfor en rekke bransjer, og Axe tilhører Shipping Offshore, mens Eidsheim representerer Bank Finans. Totalt jobber i underkant av 70 advokater i firmaets shipping- og offshore-virksomhet world wide, med kontorer i Bergen, Oslo, London, Shanghai, Singapore og Kobe.
Behov for juridisk bistand
Forretningsadvokatene i Wikborg Rein sitt Shipping Offshore- og Bank Finans-team blir engasjert i en rekke sammenhenger. Dette kan være vanlige forhandlinger eller konflikter i forbindelse med skipsbyggingskontrakter, ombygginger, kjøp og salg i second hand-markedet eller rene finansieringssaker.
– Man bør vurdere å ha juridisk bistand i svært mange shipping-relaterte kontraktsinngåelser, opplyser Axe til Skipsrevyen. Selv om større prosjekter følger standardiserte kontraktstyper, kan det være fornuftig med juridisk bistand slik at man får en kontrakt som er tilpasset det spesielle prosjektet.
Men selv om en byggekontrakt kan være rimelig grei å bli enig om, oppstår det raskt problemer om byggingen ikke foreløper som planlagt. Axe nevner kontraktsboomen som varte ut 2007 og som førte til kapasitetsproblemer både ved norske og utenlandske verft. Da en del fartøy skulle leveres i 2008 og 2009, og finanskrisen var et faktum, oppstod det tidvis vanskeligheter. Resultatet ble en serie voldgiftssaker og behov for reforhandling både på reder- og verftssiden.
Inntrykket de senere år er at aktørene er svært profesjonelle og byggeprosesser i Norge er blitt rimelig strømlinjeformet.
– Men i internasjonale prosesser, og i finansieringssammenheng er det stort sett alltid advokater til stede, påpeker Axe og Eidsheim. Utfordringene og fallgruvene, er mange.

Wikborg Rein har siden 2001 vokst fra 17 til over 50 advokater ved Bergens-kontoret, og har hatt en tilsvarende vekst på landsbasis. Dermed har det vært en jevn vekst, og med opp- og nedturene markedet har opplevd disse årene, har firmaet opparbeidet seg en bred kompetanse og kapasitet til å bistå shipping-næringen fremover.