Ikke selvforskyldt – banksjefen er på låntakers side

Illustrasjonsfoto
En sak er at noen bulk carrier rederier, operatører eller FFA tradere har trodd på “Ny æra/paradigme” teorien som vi har skrevet om ved flere anledninger ettersom markedsoppgangen gikk til himmels. (Se også “Hva sa vi”).

Link: “Hva sa vi” – tørrbulk markedet

Men vi trodde at långiverne i hvert fall ville holde noe tilbake og ikke la seg rive med.
Det er derfor svært forbausende når lederen for DnBNors shippingavdeling, Harald Serck-Hanssen, uttaler (DN 24. november) at “for 99 prosent av låntagernes vedkommende er ikke det som har skjedd noe selvforskyldt”.

Ordreboken har vært velkjent for alle, og burde for lengst ha signalisert at det svært sannsynlig ville komme dårligere tider. Congestion som har vært konsekvensen av den enorme malm- og kulltransporten, ville før eller senere ta slutt, uansett hva shippinganalytikere måtte mene. Hvem kan si at $230.000 var riktigere enn dagens $3.500 per dag for Capes?
Jo lenger oppgangstiden varte, desto mer sannsynlig ble før-og-etter-OL teorien. Omslaget i stålproduksjonen taler sitt tydelige språk.
Flere shipping selskaper har brukt de gode tidene til å sikre seg. Disse har naturligvis innsett at det er bedre med Safe than Sorry. Noen skipssalg ble gjort med levering langt frem i tid, men dessverre for selger har noen kjøpere kastet kortene.
Leder for et stort taiwansk rederi advarte allerede i slutten av i fjor om at nedturen for tørrbulk måtte komme; “Insane and over-capacity” i Markedsrapporten Skipsrevyen nr. 6/2007. Samme person/rederi tror ikke at markedet kommer i balanse før 2014 (Ukeblikk 10. november).

Vi har ved flere anledninger advart om farene ved at mesteparten av markedsoppgangen var fundert i kun én nasjon, blant annet helt tilbake til 2004 i artikkelen “Kina – hva hvis” – vi siterer:
“Internasjonalt kan det virke som om alt nå dreier seg om Kina. Vil stålproduksjsonen opprettholde en vekst på mer enn 20% per år? Er økonominen i landet overopphetet? Osv. osv. Markedsaktører som mener at årsaken til fraktoppgangen (som førte til historiske topprater) er å finne i Kinas utvikling, bør også ha en reserveplan for hva de skal gjøre dersom utviklingen skulle avta betraktelig, for ikke å si stoppe helt opp. Slikt har skjedd tidligere.”

Nå synes det som om det har skjedd igjen.

At banken så sent som de siste 12 månedene – på et tidspunkt da oppgangen i markedet allerede hadde vart i fire hele år (uhørt lang tid) – har økt utlånene til bulkcarrier sektoren med hele 57%, virker svært merkelig, for å si det på mildest mulig måte.

zachs@skipsrevyen.no

DEL