Prinsippskisse for hydrogen installasjon. Ill.: CMR Prototech

Hydrogen og brenselceller er tema i Skipsrevyen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

En teknologirevolusjon er på gang innen landbasert og maritim transport med overgang til elektriske fremdriftssystemer og rene energibærere. Dette er tema i den utgaven av Skipsrevyen som nå er på vei til abonnentene.

Rederier, verft og øvrig industri må vurdere risikoelementet ved å investere i konvensjonell teknologi. Paris-avtalen og strengere regelverk gjør at det vil være stor usikkerhet knyttet til kostnad for karbonutslipp på lengre sikt.

Utviklingen har i de siste årene vært knyttet til bruk av batterier både til «peak shaving» og fremdrift. Men batteriteknologi alene har også begrensninger, blant annet knyttet til ladetid og tilgjengelig kapasitet i strømnett, samt vekt og volum.

Vurderinger næringen må gjøre er å ta innover seg de muligheter som hydrogen- og brenselcelleteknologi gir. Med lavere vekt og kortere fylletid vil disse komplementere rene batterielektriske løsninger, og kan i kombinasjon muliggjøre nullutslipp for en langt større andel fartøy og operasjoner enn dagens tilgjengelige teknologi.

I mars-utgaven av Skipsrevyen leser du mer om temaene LNG, batteri og hydrogen. Du kan kontakte oss på abo@skipsrevyen.no.