Holder stø kurs med kontrollsystemer fra Norge

Tommy Hillestad og Hans Olav Alfsvåg inspiserer et ferdigstilt kontrollkabinett som er klargjort for sluttest.
Når verdens største og mest revolusjonerende cruiseskip tar tusenvis av passasjerer med til havs, er det kontrollsystemer fra Wärtsilä i Norge som styrer de fire store baugpropellene.

– Det er selvsagt stor prestisje å kunne si at vi har levert kontrollsystemer til ”Oasis of the Seas”. Et flott prosjekt å ha på referanselisten, sier produktsjef Hans Olav Alfsvåg i Wärtsilä i Norge.

Han og kollegene ved Wärtsilä-avdelingen på Bømlo står for Wärtsilä i Norge sitt bidrag til gigantskipet. Fra fabrikken har de sendt fra seg fire kontrollsystemer til de fire såkalte tunnelthrusterne i baugen på ”Oasis of the Seas”. Og det er ikke akkurat standardanlegg vi snakker om.

– Dette er de desidert største kontrollsystemene vi har produsert for tunnelthrustere noen gang. Systemene skal holde styr på veldige krefter, for thrusterne er blant de største i sitt slag i verden. Hver propell har en diameter på vel fire meter, og en voksen mann har god plass over hodet når han står inne i en av thruster-tunnelene, forteller Alfsvåg.

Kontrollsystemene er også blant de mest komplekse Wärtsilä i Norge har levert innenfor denne produktgruppen.

– Hovedoppgaven til tunnelthrustere er å sørge for sideveis forflytning når et skip legger til eller fra kai. Men på ”Oasis of the Seas” har de også fått en uvanlig tilleggsfunksjon. Der skal de også hjelpe til med å styre båten når den er kommet ut i rom sjø. Kjempeskipet har et enormt vindfang, som kan gjøre det vanskelig å holde stø kurs. Ved å kjøre baugpropellene også i marsjfart, hjelper disse til å holde skipet på rett kurs. Denne ekstrafunksjonen har vi aldri hatt på våre thrustere før, noe som har krevd en god del nyutvikling også av kontrollsystemene, forklarer Alfsvåg.

Avdelingen Propulsion Controls i Norge har stått for produksjon, planlegging, prosjektledelse og testing av leveransen fra Wärtsilä.

Oasis of the Seas er bygd ved STX Europes verft i Turku i Finland for Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL), og skal seile rundturer i Øst- og Vest-Karibien. Skipet er verdens største passasjerskip, med en total passasjerkapasitet på 6296 og et mannskap på 2165 personer. Det flytende ferieparadiset introduserer en rekke nyskapende og spennende fasiliteter for gjestene, blant annet verdens første levende, tropiske park til sjøs, et amfiteater, klatrevegger og en karusell i full størrelse.

DEL