FORSINKET: KV «Barentshav» er allerede to-tre måneder forsinket på grunn av vannmangel i Donau. Elven må stige rundt en meter før skipet kan slepes videre.FOTO: Bt.no/MYKLEBUST VERFT

Her stopper Kystvakten

Kystvaktens nye skip KV «Barentshav» blir forsinket. Årsaken er spesiell: Lav vannstand i elven Donau.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Skroget er bygget i den rumenske byen Severin i Romania ved Donaus bredder, og ble «sjøsatt» 12. august. Nå fører en tørr høst til at det ikke kan slepes ut i Svartehavet og videre til Myklebust Verft AS på Sunnmøre, der fartøyet skal ferdigstilles.
- Det er fire-fem kritiske punkter der det er for grunt i Donau til at vi får skroget ut i Svartehavet, sier prosjektleder Roger Hauge ved Myklebust Verft AS til BT.no.
Må stige en meter
KV «Barentshav» er allerede to-tre måneder forsinket på grunn av vannmangelen i Donau. Elven må stige rundt en meter før skipet kan ta fatt på det fem-seks dager lange slepet ut i Svartehavet. På Sunnmøre sitter Hauge og følger nøye med på værmeldingene for Donaus nedslagsfelt.
- Vannet har steget noe, men vi er usikre på om dette er et forbigående fenomen, sier prosjektlederen.
Gått bra før
Myklebust Verft har tidligere bygget skroget til fem-seks supplyskip ved det samme rumenske verftet, men aldri opplevd slike problemer som nå. De øvrige skrogene har vært flatbunnet og ikke stukket så dypt som på det nye kystvaktskipet.
- Angrer dere på at KV «Barentshav» ble bygget der?
- Akkurat nå er det lett å svare ja på det, sier Roger Hauge.
Det er helt umulig å si noe om når skroget får nok vann under kjølen til at slepet kan begynne. Hvis det ikke skjer noe i løpet av et par uker, risikerer skroget å overvintre i Donau.
Taper penger
- Det vil være en svært uheldig situasjon. Vi har allerede begynt å tape penger på prosjektet. I dagens finansmarked merkes slikt, sier Hauge.
Verftet har foreløpig sysselsetting til sine ansatte. Det er imidlertid ingen løsning å sende folk til Romania for å fortsette arbeidet.
- Da vil skroget bare bli enda tyngre, sier prosjektlederen.
Både bruk av en stor lekter og pontonger har vært vurdert for å få skroget ut i åpent farvann, men planene er foreløpig forkastet.
I Kystvaktstaben er det lite man kan gjøre med situasjonen.
- En forsinkelse er ikke til å unngå nå. Vi håper likevel at KV «Barentshav» vil bli operativ innen sommeren 2009, sier kommandørkaptein Knut A. Hustad til Forsvarets Forum til BT.no.

Kilde: Bt.no