«Havila Castor» er den andre av fire identiske fartøy fra Tersan Shipyard til Havila Kystruten. Foto: Havila Kystruten

MS «Havila Castor»

Havila Kystruten har fått overlevert det andre av to identiske fartøy fra Tersan Shipyard i Tyrkia. «Havila Castor» er heleid av selskapet og satt i rute mellom Bergen og Kirkenes

Det var i mars 2018 det ble klart at Havila Kystruten AS hadde fått tilslag på fire skip i Samferdselsdepartementets Kystrute-konkurranse.

Etter det har prosjektet vært rammet av en rekke utfordringer for å få skipene ferdig. Først gikk det spanske verftet som skulle bygge to av skipene konkurs. Dermed ble byggingen av alle fire fartøy flyttet til Tersan-verftet i Tyrkia. Så kom koronapandemien på toppen av det hele.

Hav Groups datterselskaper, HAV Design, HAV Hydrogen, Norwegian Electric Systems og Norwegian Greentech har alle hatt en viktig rolle i utviklingen av de nye fartøyene.

HAV Design har designet det topp moderne skipet og dermed spilt en sentral rolle i utviklingen av fartøyet som inneholder en rekke teknologiske nyvinninger for å sikre lavest mulig driftskostnader og utslipp. Maksimalt tilpasset skrog og utstyr, utviklet med simulatorbasert design som blant annet hensyntar faktiske vær-, vind- og bølgeforhold på ruten, har gitt et skip som er vesentlig mer energieffektivt og miljøvennlig enn myndighetenes krav i kystrutekontrakten.

Norwegian Electric Systems (NES) har levert en av verdens største skipsbatteripakke til fartøyet, samt et hybrid gass-elektrisk fremdriftssystem og smarte kontrollsystemer fra bro til propell. Batteripakken har en kapasitet på 6.100 kilowattimer, mer enn dobbelt så mye som de største batteriferjene.

- Den store batteripakken gjør at Havila Kystruten kan innfri kravene til utslippsfri seiling i verdensarvfjordene flere år før regjeringens krav inntrer i 2026, sier Gunnar Larsen konsernsjef i HAV Group.

NES har også levert det integrerte navigasjonssystemet Raven INS, generatorer, komplett tavlesystem, trafoer, frekvensomformere til thrustermotorer og energistyringssystem til skipet.

FreeCO2AST

Norwegian Greentech (NGT) leverer ballastvannrensesystem til fartøyet. NGT har siden starten i 2010 bygget stein på stein, og mye av tiden har gått med til produktutvikling, testing og typegodkjenning. Resultatet er et rensesystem med det minste fotavtrykket og laveste energiforbruket på markedet.

Fremdriftssystemet om bord er også forberedt for installasjon av neste generasjons teknologi med bruk av hydrogen og brenselceller..

Hoveddata:

  • Navn: «Havila Castor»
  • Verft: Tersan Shipyard
  • Byggenummer: 1094
  • Design: Hav 932
  • Lengde: 14,1 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Tonnasje: 15471
  • IMO-nummer: 9865582
  • Rederi: Havila Kystruten
  • Motor: Bergen Engines
  • PM tunnel-thruster: Kongsberg Maritime
  • Azipull Propell: Kongsberg Maritime
  • Navigasjon & Kommunikasjon: NES
  • Batteripakke: 6102 kWh fra Corvus
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Palfinger Marine Safety
  • Elektrisk installasjon: BMA Technologies

Med støtte fra Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova, utvikler Havila Kystruten og HAV Groups datterselskaper HAV Design, NES og HAV Hydrogen nå et høykapasitets hydrogenenergisystem som kan tas i bruk på et av kystruteskipene til Havila Kystruten. Prosjektet heter FreeCO2AST og støttes også av forskningsinstitusjonene Sintef Ocean og Protech.

Enova mener Havila Kystrutens satsing er viktig, fordi satsingen åpner opp for innovative løsninger som ikke har vært utprøvd i bransjen tidligere.

- Dette prosjektet viser deres offensive holdning for å kunne nå målet om nullutslipp, sier adm.dir. Nils Kristian Nakstad i Enova SF og legger til:

- Uavhengig av om fremdriftssystemene for skip er basert på batteri, hydrogen eller en kombinasjon av energibærere, så må fartøyene bli mer energieffektive. For at Enova skal nå sitt mål om få fram konkurransedyktige nullutslippsfartøy, er derfor slike prosjekt uhyre viktige.

Enovas støtte til prosjektet er på nesten 88 millioner kroner.

«Havila Castor» er 124,1 meter lang, 22 meter bred og har en passasjerkapasitet på 640.

Norske møbler

Når turister og andre reisende skal slappe av på seilingene langs kysten, gjør de det i norske møbler. Stoler og sofaer kommer fra Brunstad, Fora Form og Ekornes på Sunnmøre. Når det er på tide å få seg noen timer på øyet, kan både passasjerer og mannskap sove på madrasser fra Recticel på Åndalsnes.

Fellesområdene med lounger, atrium og konferanserom, kafè, buffetrestaurant og a la carte-restaurant er alle utstyrte med sittestoler og hvilestoler fra disse norske møbelprodusentene.

Norsk Hydro fikk kontrakten med å levere aluminiumsløsningene til toppseksjonene av skipet. Fordelen med aluminium er muligheten til å designe ekstruderinger med et veldig høyt styrke-til-vekt forhold sammenlignet med stål. Ved å velge aluminiumekstruderinger fra Hydro var det mulig å forbedre skipenes forskyvnings- og dypgangsutfordringer. Samtidig førte valget av aluminium fremfor stål til at den totale vektreduksjonen for det aktuelle området ble cirka 50 prosent.

Den anerkjente billedkunstneren Cathrine Knudsen har stått for utsmykningen av skipet med til sammen 36 kunstverk som nå kan nytes på en reise langs norskekysten.

- Den grønne tanken til selskapet er veldig forenelig med mitt kunstneriske uttrykk. Det går på materialvalg, og samspillet med naturen som man opplever langs norskekysten gjennom de store panoramavinduene, sier Cathrine Knudsen.

Utstyr:

Alle de fire skipene får en stor utstyrspakke fra Kongsberg Maritime, inkludert azipull fremdriftspropeller med permanent magnet teknologi (PM), PM tunnel-thrustere og stabilisatorer. Kongsberg Maritime har også levert skipets LNG-system, som inkluderer fire LNG-motorer fra Bergen Engines.

LNG-bunkring i Bergen besørges av selskapet Gasnor, med bunkringsfartøyet «Bergen LNG» (Ex. «Oslo Tank»).

Corvus har levert den massive batteripakken på 6102 kWh med batterier at typen Corvus Orca Energy.

Vestnes Turkey har stått for interiøret i lugarene på dekk 4 og 5.

Sunncom har levert en stor pakke bestående av automatisk telefonsystem, PA/GA-system, batteriløst telefonsystem, TV-AV og underholdningstjenester, CCTV, INtercall Care System, UHF Repeater system, Central lock system, skipets WiFi nettverk og Central Clock System.

Teknotherm har levert komplette HVAC systemer for hele skipet. Det inkluderer Air-Condition, ventilasjon, oppvarming, kjøling, proviantkjøleanlegg og varmepumper.

Vannrensesystemet kommer fra Norwater AS. Pumper i maskinrom er levert av Allweiler GMBH. Lastekraner er levert av Marsis Dis Ticaret. Utvendige dører kommer fra Libra Plast og IMS Technologies. Heiser på det nye fartøyet er besørget av Electromecanica Del Noreste.

Selskapet John Gjerde har stått for leveransen av lufteventiler om bord.

Lys og signalutstyr, samt lanterner og typhoon er levert av Glamox Aquasignal. Livbåter og utstyr kommer fra Palfinger Marine Safety. Survitec har levert brannslukkingsutstyr. Sanitæranlegget er levert av Jets Vacuum.

Systemintegrator er Norwegian Electric Systems, som har levert en stor utstyrspakke inkludert prosjektering og igangkjøring på systemene fra bro til propell på de fire Havila-skipene.

Utstyret består av det integrerte navigasjonssystemet Raven INS, navigasjons- og maskinromskonsoller, integrerte navigatørstoler, Ruteplanleggingsstasjon, navigasjonssensorpakke og VDR, GMDSS og radiopakke, Integrert Automasjons System(IAS) med alarmovervåkning og utvendig lysstyring, Ship Performance Monitor(SPM), Tankpeiling, Power Management System (PMS), lastecomputer for passasjerskip, generatorer, batteripakke på 6102 kWh med batterier av typen Corvus Orca Energy, batterilader (QUEST), trafoer, tredelt hovedtavle med integrert Black Out Safety System (B.O.S.S.), nødtavle, seks frekvensomformere (Quadro Drive) til hovedpropeller og sidepropeller, Remote Assistance System (RAS) og landtilkoblingssystemet.

Skipet er av designet av HAV Design, med typebestemmelsen 932 og klasset av DNV.

Kunsten om bord er skapt av Cathrine Knudsen. Foto: Havila Kystruten