«Håløy Jarl» er den fjerde båten i Håløy Havservices flåte Foto: Sletta Verft
«Håløy Jarl» er den fjerde båten i Håløy Havservices flåte Foto: Sletta Verft

MS «Håløy Jarl»

Håløy Havservice AS på Engenes i Troms har fått overlevert servicebåten «Håløy Jarl» av Sletta Verft.

Ifølge Ronny Haltbakk ved Sletta Verft ankom skroget kom fra Polen i november i fjor, og «Håløy Jarl» ble overlevert til kunden Håløy Havservice torsdag 5. mai.

- Fartøyet er av typen «Macho25W» og er er en bredere og videreutviklet versjon av det Macho25-konseptet. Fartøytypen er optimalisert for svært tunge serviceoperasjoner og for bruk i eksponerte kystområder, opplyser han. 

Konseptet har en sterk miljøprofil, med et lettdrevet skrog, effektivt propulsjonssystem og moderne dieselelektrisk anlegg med ekstra stor batteripakke.

- Det påregnes betydelige miljøgevinster og årlige drivstoffbesparelser sammenlignet med tilsvarende konvensjonelle konsepter, opplyser Haltbakk.  

Hoveddata: 

  • Navn: «Håløy Jarl» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 196
  • Design: Macho25W - Møre Maritime
  • Lengde: 35 m
  • Bredde: 11,6 m
  • Tonnasje: 299  
  • IMO-nummer: 9930260
  • Rederi: Håløy Havservice 
  • Motor: Nogva Scania DI 16 90M 480 kW 
  • Gear: Nogva Heimdal av typen HGH4F
  • Propell: Nogva Heimdal K600 DP 2400 m/ Ka19A
  • Generator: Nogva Stamford HCM 634G2. 562,5 kVA
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Elmarin AS
  • Brannslukningsutstyr: Inergen 80-300 - Tyco Marine Solutions.
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin

Servicebåten er 35 meter lang og 11,6 meter bred og designet av Møre Maritime AS i Kristiansund. Prosjektet er støttet av Enova.

Fjerde fartøy i flåten

Håløy Havservice i Troms tilbyr maritimt servicearbeid til havbruksnæringen og har per dags dato fire fartøy i flåten sin.

Daglig leder Remi Rønning forteller at «Håløy Jarl» skal drive med fortøyningsarbeid og være hjelpebåt ved avlusingsoperasjoner. 

- Dette er vår første båt fra Sletta Verft. Den er en kraftplugg av en båt, og skal rett i drift for å håndtere tunge arbeidsoppgaver, sier han, og legger til: 

- Den skal stort sett operere i Sør-Troms for oppdrettsselskapene Gratanglaks og Kleiva Fiskefarm som er hovedkundene, men også for andre oppdrettere i området, opplyser Rønning. 

Utstyr:

«Håløy Jarl» er utstyrt med Nogva Scania DI 16 90M 480 kW hovedmotor i tillegg til Nogva Stamford HCM 634G2. 562,5 kVA. Gir er fra Nogva Heimdal av typen HGH4F. Propellen er av type Nogva Heimdal K600 DP 2400 m/ Ka19A. Videre har fartøyet sidethruster av typen STR-80-250 250 hk og styremaskin levert av PMH. 

Batteripakken er av typen Corvus Orca 800V 360 KWh, levert av Elmarin som også har stått for leveransen av elektronikk og elektrisk installasjon. 

Kranene om bord er en PK 150002 MH S5,5 samt en PK 90002M  levert av Bergen Hydraulic. Annen hydraulikk er levert av MB Hydraulikk. 

Alt av redningsutstyr er levert av Certex, som også har levert anker og kjetting. 

I maskinrom og batterirom er det installert Inergen 80-300 brannslukkingsutstyr levert av Tyco Marine Solutions.

Stasjonær høytrykksvasker og tilhørende utstyr er levert av HL.Skjong AS.

Dekksutstyr bestående av ankervinsj, tuggervinsj, varpvinsj, styrepinner og haikjeft er levert av MB Hydraulikk.  

Interiørarbeid er gjort av R&M Ship Interior. Utvendige dører er levert av Libra-Plast. Fartøyet er malt i maling fra Carboline.