Grandwelds nye anlegg i DMC inneholder en 13.500 m2 hall med traverskraner.

Grandweld retter blikket mot Norge

Skipsverftet Grandweld er et av selskapene som i løpet av de siste to årene har flyttet hovedvirksomheten til Dubai Maritime City (DMC). Etter en investeringskostnad på over 150 millioner kroner, har nesten hele selskapets virksomhet blitt flyttet fra Al Jadaf til DMC. Mest interessant er det kanskje at verftet nå ser nærmere på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Grandweld er både et nybyggings- og reparasjonsverft. Omtrent 65 prosent av omsetningen kommer fra nybygg, mens resten er fra reparasjoner, ombygginger og vedlikehold. Blant nybyggene finner vi hovedsaklig offshorefartøyer med lengde opp til 65 meter. Dette kan være AHTS, dive support, PSV, støttefartøyer til seismikk, eller slepebåter.

Adm.dir. i Grandweld, Jamal S. Abki, opplyser at verftet i økende grad bruker ressurser på R&D for å kunne tilby skreddersydde løsninger. Pr. i dag er det omtrent 50 ansatte i design-avdelingen, mens selskapet totalt har ca. 2000 ansatte.

Mindre ordrebok

Dubai har utvilsomt vært hardt rammet av finanskrisen, selv om det nå finnes flere lyspunkter. Abki forklarer at ordreboken i Grandweld er mindre velfylt enn for få år siden. Prisene er presset, og konkurransen fra Kina er hard. På aluminiumsbåter skal imidlertid konkurransesituasjonen være noe mer komfortabel. Alt i alt skal kapasitetsutnyttelsen gjennom 2013 være sikret.

I motsetning til noen av de andre aktørene som har etablert seg i DMC, virker det som Grandweld har kommet seg gjennom etableringsprosessen relativt knirkefritt – i hvert fall hvis man ser bort fra kostnadsbildet. Til Skipsrevyen opplyste Abki tilbake i 2011 en antatt kostnad på ca. 85-90 mill. kroner. Når dette til slutt endte på 150 mill. kroner, har det vært en viss budsjettsprekk.

Grandwelds nye anlegg i DMC ble foretatt av H.H. sjeik Ahmed bin Saeed Al Maktoum i begynnelsen av oktober i fjor, og er utvilsomt en betydelig oppgradering fra anlegget i Al Jadaf. Totalt disponerer Grandweld 55.000 m2 i DMC, og produksjonskapasiteten er økt med 60 prosent.

Gjennomfører studie

Abki opplyser til Skipsrevyen at Grandweld er i gang med en studie for å kartlegge muligheten for etablering i det skandinaviske, og kanskje spesielt det norske, markedet. Han vil ikke røpe for mye på nåværende tidspunkt, hverken om hvilke fartøystyper som kan være aktuelt å markedsføre, eller hvor stor satsingen skal være.

Inn til videre skal det skandinaviske markedet studeres, geografiske og praktiske utfordringer kartlegges, og deretter skal beslutningen om eventuell videre satsing tas. Abki føler seg ikke helt sikker på om det vil være hensiktsmessig å satse i Skandinavia, men uttrykte interesse for det. Han opplyser at resultatene av studien skal være klare innen utgangen av første kvartal, og planlegger tilstedeværelse på Nor-Shipping i juni.