Gode tilbakemeldinger på TTS sitt nye fortøyningssystem

Anton Smenes har bare gode erfaringer med TTS’ Winch Bollard
– Det er mye enklere å bruke Winch Bollard enn vanlig nokk, kapstan eller ”kjerring” ved fortøyning. Du slipper å sette fast trossa når båten er til kai, og du har hele tiden begge hendene fri til å arbeide med.

Det er matros Alexander Myrvang om bord i forsyningsskipet ”Normand Skipper” som foreller dette. Fartøyet fikk installert to Winch Bollard, TTS Marine sitt nyutviklede fortøyningssystem, i 2007.
Tidligere når vi satte fast trossa måtte vi som oftest være to personer. Med det nye systemet er det ingen problemer å gjøre dette for en person. Sikkerheten er også langt bedre. Vi legger på tørn før vi kjører inn, og slipper dermed å ha fingrene nær vinsjen med den faren for klemskade det medfører, forteller Myrvang.

Bedre sikkerhet
Også skipper Audun Olsen er svært positiv til bruken av Winch Bollard om bord i ”Normand Skipper”. Han kom ombord i fartøyet for første gang i februar i år og hadde ikke sett dette fortøyningsutstyret i bruk tidligere.
– Fordelene er betydelige i forhold til bruk av vanlig nokk. Jeg har sett mange klemskader på fingre ved fortøyningsarbeid, men med bruk av Winch Bollard er ikke mannskapet i kontakt med trossen på vinsjen og unngår slike problem. Småskadene ombord på offshorefartøy kommer ofte når det utføres rutinearbeid på dekk, og vi er glade for alle gode hjelpemidler som kommer ombord og som reduserer risikoen for at skade oppstår, påpeker skipper Audun Olsen.
Den første prototypen på Winch Bollard ble montert ombord i kystgodsskipet “With Junior” i 2003. Etter testperioden ombord i dette skipet og videreutvikling av vinsj pullerten fra TTS, har systemet blitt solgt til ytterligere sju fartøy. De siste er tre kystvaktfartøy som bygges ved Myklebust verft.

Mange fordeler
Winch Bollard har revolusjonert tradisjonelle fortøyningsprosedyrer og gjør bruk av nokk, stopper og tradisjonell pullert overflødig. Den nye vinsj pullerten fra TTS holder trossen slik at det er unødvendig å sette den fast, og den kan stramme, hive inn og slakke ut kun ved et fottrykk på den flyttbare pedalen.
Winch Bollard har mange fordeler fremfor tradisjonelt fortøyningsutstyr som nokk, kapstan eller ”kjerring”. Først og fremst er sikkerheten for mannskapet langt bedre. Den som betjener Winch Bollard kan trekke seg unna og betjener vinsjen med en flyttbar fotpedal, dermed står han ikke i skuddlinjen om det skulle bli et trossebrudd. Trossa legges også på før kjøring og det er ikke behov for å styre trossa på vinsjen med hendene. Dette tar langt på vei bort risikoen for klemskader. En annen fordel er at Winch Bollard kun kjøres av én person, både ved fortøying og ved justering og stramming. Dermed reduseres behovet for bemanning.

Godt fornøyd
– Jeg var skeptisk da jeg såg dette utstyret for første gang, forteller matros Anton Smenes som har 32 år bak seg på supplyskip. – Etter å ha brukt Winch Bollard ombord i ”Normand Skipper” er jeg veldig fornøyd og synes utstyret fungerer veldig bra. Særlig når du tar inn trossa er det en stor fordel å bruke dette utstyret, jeg står alene, betjener vinsjen med fotpedalen og lar trossa går rett i oppbevaringskassa. Skulle vi gjort det på samme måte tidligere måtte vi vært to mann. Det er også fint å kunne stå litt på avstand om noe skulle skje. Går noe galt nå letter jeg bare foten fra pedalen og vinsjen stopper umiddelbart, forteller Anton Smenes.

DEL