Kransen foran propellen styrer vannstrømmen inn mot propellen på en måte som gir bedre effekt, mindre bunkersforbruk og dermed mindre CO2-utslipp.

Gode erfaringer med Beckers Mewis Duct

Innretningen som ligner på en krans eller dyse foran propellen, og som effektiviserer fremdriften og dermed sparer drivstoff og reduserer utslipp, ser ut til å bli stadig mer populær i rederiene. Bare i Bergen er det nå fire større rederier som har tatt innretningen i bruk, og med gode resultater.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er når skipene er inne til ordinær klassing eller i tørdokk av andre grunner, at rederiene benytter anledningen til å få påmontert den energisparende innretningen, som styrer vannstrømmen inn mot propellen på en mer effektive måte. Påmonteringen gjøres fort og enkelt og uten at propellen må demonteres.
Innretningen består av to elementer, en sylinder og integrerte finner på innsiden. Innretningen er formet slik at kjølvannet aksellereres og styres inn mot propellen, slik at det produseres en netto skyvekraft forover. Utformingen av finnene skaper en hvirvelstrøm i skipets kjølvann noe som reduserer energitapet i propellvannet. Dette resulterer i økt skyvekraft ved en gitt fremdriftskraft. Begge effektene forsterker hverandre.

For Kværner-skipet ble det dokumentert en energibesparelse på mellom syv og åtte prosent både i ballast og full-lastet. For Polen-skipet var resultatene enda bedre. Hele 11 prosent energibesparelse ble oppnådd!


En annen fordel med Mewis Duct er at forbruket av sylinderolje gikk betraktelig ned, som følge av mindre last på motorene. For ikke å snakke om at propellvibrasjonen ble redusert med opp til 80 prosent, noe ikke minst mannskapet vet å sette pris på. Innretningen gjør det også lettere å styre skipet i lav fart.
De første Odfjell-skipene som fikk påmontert kransen var «Bow Flora» og «Bow Sea», våren 2011 i forbindelse med ordinær klassing. Siden fulgte flere. Erfaringene fra de første er svært oppløftende, og bekrefter resultatene man fikk i prøvetanken.
Forøvrig er fire VLCC’er på 320.000 dwt som bygges i Korea utstyrt med Mewis Duct. Dette er skip som skal leveres i 2012 og 2013. Det er beregnet at innretningen vil redusere CO2-utslippene med 4500 tonn for hvert av disse skipene pr. år. Så miljøgevinsten er betydelig.