Gikk på grunn ved Simek

«M/V Holmfoss»
Lasteskipet «M/V Holmfoss» ødela hovedpropellen da den kom ned i bunnen utenfor skipsverftet Simek i Flekkefjord mandag kveld. Fartøyet var på vei for å levere en dekkslast da uhellet skjedde.

Det nesten helt nye skipet er eid av Eimskip på Island og ble bygget ved Myklebust verft i Norge og levert i desember 2007.( Se omtale skipsrevyen )

— Vi skulle bare losse en dyse som skal brukes på et skip som bygges på Simek, forklarer kaptein Olaf Kruse fra Færøyene til Agder.

— Vi kan nok konkludere med at det ble litt for trangt og grunt farvann for oss. Vi hadde los ombord da uhellet skjedde like utenfor Simek.

Etter det Agder kjenner til var det ca 10 meter utenfor kaien til Simek at man merket en grunnberøring. Losen skal ha fått kapteinen til å skrive under på at han på eget ansvar tok skipet inn dersom den stakk dypere enn 6,3 meter.
Kapteinen oppfattet anbefalingen, men valgte å stole på kai-eier og kartet som oppga ca 7 meters dybde. Etter grunnstøtingen ble skipet tatt til Eschebryggen uten noen rystelser, eller andre problemer.

Totalskadd propell
— Fartøyet stikker 6,85 meter ned under havet. Vi har hatt dykkere nede for å se på skaden og hovedpropellen er totalskadd, sukker Kruse.

Nå er jeg igang med å kontakte rederiet slik at de kan sørge for en slepebåt, antagelig må vi et sted der vi kan komme i tørrdokk og få reparert propellen.

Må losse med mobilkran
— Lasten til Simek vil bli losset ved hjelp av mobilkran her på Eschebrygga opplyser Kruse.

Det passer aldri med slike ekstra stopp for oss som er underveis med last. Dette er et lasteskip som hovedsaklig frakter frysevarer.

2000 tonn med kjøtt
— Vi har nå et fullastet skip med 2000 tonn frossent kjøtt som er på vei fra Spania til Russland, informerer Kruse.

Vi har ikke tidligere hatt noe uhell med dette skipet. Jeg har vært kaptein siden skipet ble satt i drift i desember og har med meg et mannskap på 8 russere, sier Kruse.

Et av fire søsterskip
Fartøyet er et av fire helt like søsterskip. De andre er «M/V Dalfoss», «M/V Langfoss» og «M/V Polfoss». Alle er nye fine båter med salonger, trimrom, sauna, vaskerom og fine lugarer. Hovedmaskinen yter 3000 KW.

Skipene har to separate lastelinjer med et eget heissystem. De fem Fryse-laste-rommene som er fordelt på tre dekk, kan ta tilsammen 5568 kubikkmeter med last og holde temperatur på minus 27 grader.

I tillegg kan det fraktes 14, 40 fots containere eller annen dekkslast på det åpne dekket, der lasten til Simek ligger.

Kilde: Avisen Agder

DEL