Utrustet for fiske med trål, snurrevad, garn og line blir "Skulebas" ett svært avansert og fleksibelt fartøy.

MS «Skulebas»

Nå er det bare dager igjen før det som nok blir ett av Norges mest fleksible og interessante fartøy seiler hjem fra verftet. Dette fartøyet er utstyrt for å kunne fiske med trål, snurrevad, line og garn.

Publisert Sist oppdatert
Opplæringsfartøyet har smekre linjer, og er utstyrt med et avansert hybrid fremdriftssystem.

I slutten av august fikk Måløy Videregåande Skule beskjed om at det nye opplæringsfartøyet «Skulebas» var sjøsatt. Kort tid etter ble det slept fra det polske skrogverftet Finomar til Hvide Sande Shipyard i Danmark for å bli utrustet.

Når nytt skoleår starter i august, vil skolen ikke bare ha landets flotteste opplæringsfartøy, men også et fartøy med en utstyrsfleksibilitet som nok mange fiskere vil drømme om.

«Skulebas» har en største lengde på 38 meter og en bredde på 10,50 meter. Fremdriften er løst ved dieselaggregater og et batteri på 1000 kW koblet til elektromotor som driver propellen.

Når fartøyet tas i bruk, vil elevene kunne glede seg over flotte fasiliteter. Blant annet en messe som kan brukes som undervisningslokale for inntil femten elever samtidig. Prisen som ble gjort kjent da Hvide Sande Shipyard og Sogn og Fjordane Fylkeskommune skrev under kontrakt på byggingen var litt over hundre millioner norske kroner. Med den utvikling som har vært i kursen på norske kroner har prisen neppe blitt lavere.

Kystmagasinet kommer med en større omtale i vår papirutgave av det som ikke bare vil være ett av Norges flotteste og mest avanserte fiskefartøy, men også landets mest avanserte og flotte undervisningsfartøy.