“Fjordbas” i drift uten maskinkraft.

Gamle ferger – ikke farlig det

Nesten ny hurtigbåt er ikke godt nok for fylkeskommunene, men eldgamle passasjer-/bilferger er helt greit for Statens Vegvesen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 2. juli fikk mange følge med på hvilke konsekvenser få minutter uten maskinkraft kan få for en ferge med passasjerer og biler ombord. Episoden ble kort beskrevet på www.skipsrevyen.no samme dag.

Fergen «Fjordbas» (fra 1980) mistet maskinkraften på Hjellestadbukten, men fikk heldigvis ankeret ut etter noen minutter og klarte derved å avverge en ulykke. Hvis det hadde vært kraftig vind, ville grunnstøting vært et sannsynlig resultat.

En MOB-båt kom først til assistanse og strevde med å holde fergen under kontroll før redningsskøyten «Kristian Gerhard Jebsen» overtok og førte fergen til fergekaien på Hjellestad.

Bergen Nordhordland Rutelag overtok ved årets begynnelse ruten Hjellestad – Bjelkarøy – Lerøy – Klokkarvik og satte inn en gammel ferge, – men visstnok med ny hovedmotor.

Strekningen som fergen trafikkerer, ble for et par år siden utpekt til å være en av landets farligste med trange farvann, samt kryssing av hovedleden mellom Lerøy og Klokkarvik.

“Fjordbas” i drift igjen (merk røyk fra skorstein)

Det var full panikk

bt.no rapporterte også hendelsen, og en av passasjerene sa: “Motoren stoppet, det var full panikk. Vi holdt på å krasje i land, vi var 40 meter unna da de slapp ut ankeret”.

BNR opplyste overfor bt.no at fergen fikk motorstopp da den nærmet seg land. “Maskinisten forsøkte å starte den opp igjen, uten hell. Det er godt sig i en ferge i fart, så kapteinen la hardt styrbord. Han fulgte alle prosedyrer, løp frem til nødankeret og informerte om at passasjerene måtte holde seg fast, sier adm.dir. Trygve Tønnesen.”

Etter å ha vært ute av drift i vel et døgn var «Fjordbas» tilbake i drift.

På grunn

Så 21. september kunne BA berette at «Fjordbas» gikk på grunn ved fergeleiet på Bjelkarøy. Rederiet BNT forteller intet på sin hjemmeside om slike hendelser. Men her heter det at det er MF «Sundferja» trafikkerer strekningen? Hun er imidlertid enda eldre, bygget i 1977.

Mens myndighetene setter superstrenge krav til hurtiggående passasjerbåter, ser det ut til at det ikke er viktig hvilken tilstand fergene har. Det skulle være interessant å vite hvor ofte «Fjordbas »og/eller «Sundferja» har vært ute av drift etter at BNT overtok ruten den 1. januar 2012.

Drøm eller virkelighet

I Skipsrevyen nr. 6/2010 kunne man lese at nettopp dette fergesambandet kunne få Norges første utslippsfrie ferge. Et samarbeid mellom Prototech ved Christian Michelsen Research i Bergen, Tide Sjø og miljøorganisasjonen ZERO stod bak prosjektet. Her var det snakk om elektriske motorer og brenselceller. Det ble opplyst at Hordaland fylkeskommune var svært positiv.

Med tildelingen av ruten til BNR var det nok over og ut med dette prosjektet. Driften av disse gamle fergene synes å være så langt fra det miljøvennlige som mulig.

Redningsskøyten er kommet frem.

BNR overtar Klokkarvik – Hjellestad

Bergen-Nordhordland Rutelag ble tildelt fergesambandet i november 2011. Rederiet opplyste da at “Det er krava i anbodsgrunnlaget som bestemmer korleis rutene blir og kva for fartøy som kan setjast inn i sambandet”. Med andre ord, her må det ha vært fritt frem for gamle ferger som for alt vi vet, lå i opplag på det tidspunktet.

BNR kjøpte en ferge i samme størrelsen som fergen som trafikkerte ruten tidligere («Fjordgar»). «Sundferja» ble innkjøpt som «Kvaløy» bygget i 1977 ved Skjervøy Skipsverft. «Fjordbas» ex «Fløytind» er fra 1980 og bygget samme sted.

MOB-båt til unnsetning

Redundant

Så kan man undre seg over om tildeleren, Statens Vegvesen, fører kontroll over hvordan tildelte fergesamband fungerer, – eller nøyer man seg med å “høre med rederiet om alt går greit”? I dagens verden er det vanlig med redundant maskineri – hvorfor er ikke det satt som et kriterium for å betjene denne (“en av landets farligste”) ruten.